T-Mobile schopt grootverbruikers eruit

T-Mobile logoHm… T-mobile heeft blijkbaar een actie op touw gezet waarbij een aantal gebruikers een brief krijgen met de boodschap:

We zetten uw abonnement over van ongelimiteerd data-verbruik naar een abonnement met een data-limiet. Als u het hier niet mee eens bent, dan kunt u het contract laten ontbinden.

Dit zag ik in een nieuwsbericht van de iPhoneclub.nl. Ze willen de grootverbruikers uit hun abonnement zetten om het netwerk te verbeteren voor de andere gebruikers. Op zich is het een logische keuze en het is ook mogelijk om hierom contractbreuk uit te voeren. Maar het is niet echt aardig en misschien wel oneerlijk. T-mobile staat niet bekend om hun heldere en uitgebreide informatie voorziening: T-mobile: communiceer!

Het is namelijk niet mogelijk om inzicht te krijgen in je data-verbruik, er worden geen waarschuwingen gegeven en je wordt bestraft als je je niet aan ‘onzichtbare’ regels houdt. Dus deze mensen krijgen ineens een brief en gaan hier redelijk terecht over mopperen, terwijl T-mobile juist met wat coulance en geduld een dialoog met ze aan kan gaan. Dat zou ze sieren en als de consument nog steeds als een idioot het netwerk belast kan je altijd nog resoluut zijn met een abonnement-downgrade.

Ik heb geen enkele inzage wat mijn data verbruik is, dus ik ga nu maar door met wat ik altijd al deed. Als ik inzage zou hebben, dan kan ik beetje op mijn tellen letten zodat ik me aan de “Fair Use Policy*” houd en niet straks ook afgestraft word. Als ze dat mogelijk maken, dan denk ik dat een hele groep mensen inziet dat ze wat op moeten passen. Als ze dit niet doorhebben, dan kan T-mobile een vriendelijke, doch duidelijke brief sturen dat ze ‘last’ van je hebben en inzichtelijk maakt waarom het fout gaat. Nu zijn ze lompe boeren en terecht gaan mensen hier een probleem van maken. Als je geen duidelijk kader stelt, hoe kan je mensen dan kwalijk nemen als ze buiten het kader treden?

Een bezorgde gebruiker vraagt via Twitter hoe hij zijn datagebruik kan monitoren:

T-mobile data

* Fair Use Policy
Volgens Wikipedia:

In internet-toepassingen wordt de term ‘bandbreedte’ soms gebruikt om ogenblikkelijke transferlimiet aan te geven (kbit/s). Nauw verwant hieraan is de gewoonte van sommige providers om soms transferlimieten aan te geven (MB/dag, GB/maand). Er zijn echter ook veel providers die werken met een zogenaamde ‘fair-use-policy’. Dit houdt in dat men in redelijkheid gebruik mag maken van de functies, echter niet moet overdrijven. De grens hiervan is moeilijk te bepalen en daarom blijft dit altijd een punt van discussie.