Deze pagina is een heel verhaal geworden over mijn motoren.
Je kan ook mijn blog-posts eens bekijken in de categorie motorrijden.

Rijbewijs halen

Jaren geleden had ik een lijstje van zaken die ik ooit wilde doen,.pianolessen en motorrijden stonden vrij hoog. Het geld ontbrak en toen ik ontslagen werd in 2003 vanwege bezuinigingen en heb ik met mijn ontslagpremie bij rijschool Bolweg mijn motorrijbewijs gehaald.
Na ruim 20 lessen en een examen waar ik op miraculeuze wijze niet ben gezakt was ik een rijbewijs rijker. Mijn ouders waren er niet echt gelukkig mee, maar ik denk dat weinig ouders juichen als hun kind het aantal wielen van hun gemotoriseerd vervoer halveert en de kreukelzone opheft.

Mijn eerste motor

Honda CBR 600F uit 1989

Mijn eerste motor was een CBR, gekocht in het Oosten het land. Ik ging met het OV heen en de motor terug. Ik weet nog dat ik het super eng vond dat ik helemaal alleen op de motor zat vele kilometers weg. Op een gegeven moment werd ik ingehaald door een motorrijder en die heb ik tot Utrecht gevolgd als een soort referentie.

De eigenaar van de motor waarschuwde nog dat er iets raars was met de brandstof tank en dat ik hem schoon moest maken. Bij Utrecht sputterde  de motor en stopte mijn eerste ritje. De politie zag me staan aan de linkerkant van de A12 op de redresseer strook tot stilstand. Ze zetten de snelweg tijdelijk af zodat ik veilig naar de vluchtstrook rechts kon lopen. Toen er even later een langzaam rijdende file voorbij kwam kreeg ik het wel heel warm. Het was verder een top motor. Ik heb er tienduizenden kilometers op door gebracht en heeft met mij twee serieuze vallen overleefd.

Op een gegeven moment begon de CBR door een gebrek aan onderhoud langzaam in te storten, ik gooide er alleen benzine en olie in en verving de noodgedwongen de brandstofpomp en ketting. Een CBR rijdt zonder functionerende brandstof-pomp nog redelijk lang door!

Kawasaki GPX 750

De nieuwe motor werd een Kawasaki met een iets grotere motor en dat merkte je wel. Dit was weer een sport-tour motor wat ik erg prettig vond, lekker relaxed recht opzittend toeren.

Na behoorlijk wat kilometers reed ik terug naar Nijmegen voor de Nijmeegse 4-daagse en ik haalde stoer een BMW auto in. Daarna moest ik tanken dus, hard remmen en de bocht in sturen. Maar ik was iets te enthousiast en vloog de bocht uit. Ik reed met een vaartje van 60 a 70 het gras in en keek naar een bord. Even later knalde ik tegen dit “Ga terug” bord. Het kuipwerk kon ik nog een beetje opknappen zodat ik in Nijmegen terecht kwam, maar snel daarna heb ik de motor verkocht. Hierna ging er een paar jaar overheen voordat ik weer op de motor stapte.

Honda CB 750 SC Nighthawk

Na ruim vier jaar zonder motor werd het weer tijd voor een motor. Mijn lease-auto moest ik inleveren en ik zou zonder vervoer komen te zitten. Voor weinig geld wist ik deze motor op de kop te tikken. Na twee nieuwe accuís (door een rot digitaal klokje) en ruim 6.000 kilometer werd het weer tijd om verder te kijken. Deze motor had vele voordelen: automatische kleppenstellen, cardan aandrijving. Helaas had het ook een nadeel: Ik was met mijn 1m85 toch iets te groot voor deze motor, ik miste de kuipen die deze naked bike ontbrak en ik zocht een motor waar ik veel kilometers op door kon brengen.

BMW K100 LT

in de voorgaande geschiedenis is dit de duurste en fijnste motor die ik ooit heb gekocht. Hij reed alsof ik een koning ben. Het was even wennen aan het gewicht omdat het ook de zwaarste motor was. Terwijl ik op deze motor reed, droomde ik van een mooie nieuwe BMW R 1200 GS Adventure bij de dealer vandaan. Misschien ruil ik hem tussendoor nog in voor een iets nieuwer of jonger model, maar tot die tijd zal ik er de nodige mijlen op slijten. Dacht ik. Na nog nèt geen jaar draait mijn motor in de soep: Ik had een vastloper. Lees hier het verhaal en einde van deze mooie motor.

BMW R1200 GS Adventure

Dit is wederom de duurste en fijnste motor die ik ooit heb gekocht. Deze had ik eerder omschreven als de droommotor en nu ik er een aantal jaar op rijd kan ik dat alleen maar bevestigen. Het kan alles wat ik wil, relaxt touren, over slechte wegen rijden en veel kilometers over asfalt slijten. Ik heb er mee terrein gereden, ik heb er mee over de weg gereden. Hij bracht me over besneeuwde wegen naar mijn werk en de beugels hebben me regelmatig een kras of deuk bespaard. Hij is niet goedkoop qua onderhoud, maar verreweg de beste motor die ik ooit heb gereden. Vooral met de navigatie er bij en stiekem ook met de verwarmde handvaten.

laatste motorrij-blogposts