BMW R1200 GS Adventure
Nadat ik, na ruim 5 jaar motorloos, een motor had gekocht, in november 2010, schreef ik een blog over: Motor om voor te sparen. Hierin had ik een aantal droom motoren neergezet en ik zie dat ik daar al een ‘deur’ had open gezet voor motoren waarmee je ook het asfalt kan verlaten. Alsof ik al wist dat mijn plannen iets zouden veranderen. Nu ik wat meer kilometers heb doorgebracht op de motor en gewend ben geraakt aan de motor als enige vervoersmiddel moet ik mijn keuze toch iets aanpassen. De afgelopen jaren heb ik een hoop geld tevergeefs gespendeerd aan Land Rovers om er mee terrein te rijden en uiteindelijk een keer een reis naar Africa te maken. Mijn wens om af en toe mee te kunnen rijden met mijn vrienden door gebieden zonder asfalt blijft en een droom om een keer naar Zuid-Afrika te rijden blijft ook sluimeren. Vooral nu ik af en toe rond neus op The Africa Overland Network bloeien er allerlei ideeën open natuurlijk helpen de avontuurlijke romantische beelden van The long way round en The long way down ook mee.
Dus nu ging ik op zoek naar een motor waarmee avontuurlijke reizen gemaakt kunnen worden en zette een aantal mogelijkheden bij elkaar.
- KTM 990 Adventure, gaaf ding!
- BMW R1200GS Adventure, bekend van Long way round
- Ducati Multistrada 1200, bijzondere motor
- Honda XRV750 “Africa Twin”, (bijna) een legende
- Honda XL1000V Varadero, equivalent van de BMW
- Kawasaki KLR650
- Triumph Tiger 800
- Yamaha TD850
- Aprilia Dorsoduro 1200
Hieronder een verzameling foto’s van de motoren.
Dit zijn allemaal hele gave motoren en ik denk dat er heel wat gelukkige mensen zijn die hierop mogen rijden. Mijn persoonlijke wensen zijn als volgt:
- Cardan-aandrijving, ik ben geen kettingsmeerder
- Prettige rijkwaliteiten
- Mogelijkheid om (enigszins) off-road te rijden
- Ruimte om een passagier + spullen mee te nemen
- De mogelijkheid om redelijk wat kilometers op een tank te rijden
Door mijn cardan-wens vallen de meeste motoren al af, De KTM, Ducati, Honda’s, Kawasaki, Triumph en Yamaha hebben allemaal een kettingaandrijving. Dit is wel goedkoper en makkelijker te repareren dan een cardan-aandrijving, maar ook behoorlijk wat meer onderhoud gevoelig.
Dan blijft enkel de BMW nog over als keuze en dat is geen slechte. Als ik nog naar de rest van mijn wensen kijk… BMW motoren staan bekend om hun goede rijeigenschappen. De tank kan 33 liter meedragen en ondanks dat hij niet de zuinigste motor is kan je met deze tank bijna 600km ver rijden. De motor heeft daarnaast nog een hoop ruimte om koffers op te hangen en tassen vast te binden terwijl er nog genoeg ruimte over om de passagier comfortabel te blijven zitten. En ik vind het gewoon ook een stoere motor, hier een mooi plaatje dat ik “geleend” heb van KilometerMagazine.com:
Het is ook één van de top verkochte motoren in Nederland en de omringende landen sinds de heren Ewan en Charley op TV hun motortocht hebben gedaan. Er zijn ook heel wat reviews die erg enthousiast zijn over deze motor. Een aantal voorbeelden zijn:
- MotoBlog – Reistest BMW R1200GS Adventure
- Vroom.be – BMW R1200GS Adventure : Op de toppen van de tenen!
- Moterklik.nl – Motortest: BMW R1200GS 2010 (link is opgeheven)
- Kilometer Magazine: 2011 BMW R1200GS Adventure
- Motorcycle USA – 2010 BMW R1200GS Adventure First Ride
- Motorcycle Reviews – 2011 BMW Announces New R 1200 GS Adventure
Positieve punten:
- Alle luxe techniek zoals Electronic Suspension Adjustment, Automatic Stability Control, Bandendruk controle (RDC) en ABS
- Veel bevestigingspunten voor je bagage en andere bagagemogelijkheden
- De grote benzinetank
- Zit- en reiscomfort
- All-road, mogelijkheid om off- en on-road de weg te volgen
- Beugels om te voorkomen dat je de motor beschadigd bij een valpartij
Negatieve punten:
- Hij is zwaar, 258kg met volle tank
- Duur zoals alle BMW motoren
- Vrij breed als je krap tussen het file-verkeer wilt rijden
Al met al heb ik dus een nieuw doel gevonden om voor te sparen! Met deze motor kan ik weer met mijn vrienden mee als ze de zandweggetjes opzoeken. Ik kan op pad gaan en genoeg spullen meenemen om een tijdje te kamperen naast afgelegen weggetjes. Ik stel mijn busje plannen nog maar even uit of ga voor een oud rammelend busje als ik daarnaast deze motor kan rijden. En mijn droom om door Afrika te reizen komt dan ook weer iets dichterbij Toen ik veelal naar Land Rovers keek dacht ik er nooit aan om op twee wielen door het land te rijden. “Dat kon toch niet,” was mijn gedachte en nu kan ik me haast niet voorstellen dat ik me in laat blikken 🙂 Nu een plek vinden waar ik wat geld kan verdienen.
Hieronder nog een filmpje dat je best kan rijden door wat ruiger terrein met deze zware motor.
Hoi Floris, fijn om te horen dat je je droommotor hebt gevonden. Ik rijd momenteel al 4 jaar een Suzuki Bandit, maar ben aan het kijken voor een motor met cardan en een flinke tank. Ook ik kom dan uit op een GS (adventure). Ze zijn ook 2e hands vrij prijzig. Nu heb ik er een gevonden van 2009, 51K op de teller voor €12000. Is dit een acceptabele prijs? Mag ik je vragen uit welk jaar jouw GS is, hoeveel km’s ie er al op heeft staan en voor hoeveel je hem hebt gekocht? Geldt natuurlijk niet, wanneer je hem nieuw hebt gekocht. Zo ja 2de hands, weet je hoe men er achterkomt of de cardan nog goed is? Of is het gewoon hopen dat ie nog duizenden km’s aan kan? Alvast bedankt voor het antwoorden.
M.v.g.,
Daan