200tdi conversies
Motoren zijn een heikel punt voor Land Rovers, ze zijn vaak sterk maar hebben daarentegen een lage topsnelheid. De moderne mens wilt echter comfortabel tegen de 100km/u rijden zodat ze lekker mee kunnen komen met de anderen op de snelweg. Dan zouden die moderne mensen een Defender, Discovery of Classic Range Rover kunnen kopen, maar het probleem is dat de Series veel mooier zijn (mijn inziens) en wegenbelasting vrij zijn (gezien het verdwijnen van het grijze kenteken voor particulieren)
Een ander voordeel is dat de oudere Land Rovers nog relatief eenvoudige auto’s zijn waar vrijwel alles zelf te doen is. Een optie is om de motor te vervangen door een iets moderne versie. Wees wel opgepast, want volgens de RDW of belastingdienst mag je maar één derde van de auto vervangen voordat het niet meer als de originele auto wordt gezien. Het is dus niet mogelijk het koetswerk en aandrijflijn van de nieuwste Range Rover op een oud chassis te zetten om zo én van comfort én het wegenbelastingvrij voordeel te genieten.
Wat voor opties heb je voor een Series Land Rover? Iets waar het mij om gaat omdat deze auto naast de Defender mijn hart het meeste heeft gegrepen. Je hebt talloze alternatieven zoals; het oude 2.25L of 2.5L N/A blok vervangen voor een;
- 2.5L N/A Diesel/Benzine, een goed betrouwbaar blok dat niet teveel vermogen heeft, maar prettig veel koppel
- 2.5L Turbo Diesel, een turbo versie van het bovenstaande blok. Als je de geschiedenis van het blok niet kent is dit een risico. Deze motoren kennen een hoop problemen
- 200TDi, deze is hieronder beter beschreven
- 300TDi, een verbetering (290 modificaties) op de 200TDi
- TD5, een heel dure motor, maar zeker geen verkeerde keuze
- International HS 2.8 TGV, een verbeterde versie van de 300TDi, nieuwe motor, weinig 2e hands te vinden, dus het is een duur blok.
- V8 in welke grootte dan ook, een mooi blok en 2e hands goed verkrijgbaar
Het gaat mij een beetje om de 200TDi. Ik heb een Series Land Rover in mijn achterhoofd en geen Defender. Je kan van een 2.25L Benzine/Diesel overstappen op de 2.5L Diesel/Benzine, maar dat geeft je slechts een beetje vermogenswinst. Ik heb een S2a Forward-Control met een vooroorlogse 6-cylinder motor welke een hoop onderhoud vereist.
Als ik overstap op een andere motor zou ik op z’n minst aan een 200TDi denken om het hoge gewicht toch vooruit te krijgen. Een mooie V8 Benzine motor is ook een optie, maar Diesel geeft je toch een beter verbruik en is bij de pomp nog redelijk goedkoop. Een alternatief is dan nog om op gas te rijden maar het nadeel is dat het verbruik dan nog iets toeneemt en dat je die grote gastanks weer moet plaatsen, ergens.
Het blijkt dat de 200TDi een wenselijke vervanging is voor mensen die een vermoeide 2.5D of 2.5L Turbo Diesel hebben. Deze past namelijk zonder heel veel ingewikkelde aanpassingen. Het is een hele klus om de motor te vervangen, maar het is te doen zonder hele enge aanpassingen. In Nederland weet ik in ieder geval een prikker die de conversie heeft uitgevoerd op zijn auto. Check hier zijn website hoe hij het heeft gedaan. Dit is trouwens een bedrijf die het uitvoert op Series Land Rovers. Iedereen vraagt zich af hoe je het moet doen met Series Land Rovers… Op de prikpagina hebben wat mensen een projectje opgezet; Met schijfremmen en overpeinzingen. Op dit andere forum kan men een verhaal van iemand lezen die de wissel op zijn Defender heeft gedaan.
Meer info over Forward Controls en motoren check s2fc.nl