LR prototype; Buttercup

Ook dit was een prototype van Land Rover, ontwikkeld door de afdeling Special Products. Het prototype was uiteraard ontwikkeld voor het altijd eisende Britse leger als een forward control 2-tonner met een wielbasis van ca. 120 inch. Eerst werd deze auto geleverd met een 6-cylinder motor uit een Rover P5, maar het leger vroeg om een diesel en werden ze later uitgerust met een
5-liter Perkins diesel. Aan de linkerzijde zit een grote vierkante
brandstoftank, direct achter de cabine, onder de laadbak. Het gehele electrisch systeem bestond uit 24 volt. De auto stond op 11.00 x 20 banden.

Deze auto was bedoeld om de 1,5ton die toen dienst deed in het leger te vervangen. Uiteindelijk wilde het leger een auto die een serieuze concurrent zou zijn voor de Unimog en vonden ze niet dat deze auto aan die eisen kon voldoen. De 5 gebouwde prototypes bleven de enigen in hun soort.

Over dit type is nog een leuke anekdote te vertellen: na het mislukte
militaire project waren nog 1 of meerdere exemplaren van deze 2-tonner
aanwezig in Solihull, wachtend op sloop. Op een zekere dag ontving Land
Rover een brief van een Mike Fisher, die Land Rover vertelde van zijn
‘uitvinding’ van een grasmaaimachine voertuig, dat door 1 persoon
bediend kon worden. Fisher werd vervolgens na een gesprek in dienst
genomen en verkreeg de opdracht om een van deze militaire voertuigen om
te bouwen, teneinde gemakkelijk het gras te kunnen maaien op de 100
Acre Foredrove Farm, naast de fabriek in Solihull! Voorop het voertuig
werd een grote grasmaaier gezet; aan de grasmaaier werd een buis
bevestigd, die het gemaaide gras over de cabine in de laadbak kon laten
vallen. De laadbak werd rondom voorzien van een ca. 2 m. hoog
(kippengaas?)hek. Mike had een naam voor het voertuig: SMOMOT= Single
Machine, one man, one team. De ‘gardener’ kon helemaal in z’n uppie
rondrijden op de farm en het grasmaaien, en als de bak vol was,
afvoeren. Enige maanden later is de SMOMOT geshowed op de Royal Show
Grounds tijdens een grassland demonstration en won daar zelfs een
prijs. De Land Rover leiding wilde echter met het project niet echt
verder en toen Mike Fisher Land Rover verliet, werd het project SOMOT
beeindigd. De ‘doorstart’ was niet gelukt…

In hetzelfde boek staat (blz. 102) dat een van de andere exemplaren van
dit voertuig werd verbouwd tot een raceauto transporter, die de Rover
auto met gasturbine moest vervoeren voor de 24-uur van Le Mans. Voor
deze opdracht werd het chassis aangepast, waarbij de laadvloer ‘door de
knieen’ kon, en de raceauto zo op de laadvloer kon rijden. De versie
had een laadbak met huif, met daarop de letters: ‘Rover BRM’ (BRM was
de projectnaam van de gasturbine). Na deze race (jaartal niet bekend)
werd deze variant van de 120-inch nog enige jaren gebruikt voor intern
transport in en rondom de fabriek in Solihull. Later verschroot, helaas.

 

Hier een plaatje van de SMOMOT

Alle tekst hier met speciale dank aan;
Frans Bonnes
Sander Lelieveld
Aad Koene
Hermen Vlothuizen