Forward Control in Warmenhuizen

Nadat ik hem eerder al gekocht had… Heb ik zaterdag ochtend mijn FC samen met een vriend van me opgehaald en begonnen met het project; “Forward-Control op eigen stoom legaal Nederland laten doorkruisen”, want ik ben dat gedoe met auto-ambulances zat.De oude heeft nooit zelf gereden en met deze kan ik het terrein niet af omdat er geen kenteken op zit en dat zal oom agent niet kunnen waarderen. Dus snel aan de gang zodat ik z.s.m. door de RDW keuring kan.

Deze Laro loopt gelukkig mooi, wel veel zwarte rook. Ik moest de accu uit mijn andere auto slopen (zat geen bij) en de benzine tank is zo vervuild met allerlei troep dat ik maar een 10L tankje heb gevuld en die direct op de brandstof pomp heb geplaatst. Bas keek de motor na of het veilig te starten was, daarna even (benzine) pompen en hup starten.

Eenmaal gestart, dan komen er behoorlijk zwarte wolken uit en bij het wegrijden gaat het schakelen moeizaam, maar alles staat redelijk droog, dus de stangen loshalen en goed invetten zou al heel wat uitmaken. Ook moet ik alle koppeling- en remcylinders even leeghalen, schoonmaken en eventueel uithonen of vervangen. Volgens mij heeft dat ding 10 jaar stilgestaan (binnen hopelijk) waardoor al dat soort plekjes even aangepakt moeten worden.

En nu hard aan de gang om hem door de RDW keuring te krijgen om het Oostenrijkse kenteken om te zetten naar een Nederlandse. Het chassis is gelukkig echt overal hard. Nou ja overal, behalve dan een plekje op de achterbalk, maar dat lassen we maar even knap dicht en het gaatje kan ik mooi misbruiken om Owatrol in de achterbalk te krijgen. Het is wel lekker trouwens dat hij uit de regen is. Bij Marthijn stond hij buiten, maar nu staat hij knus onder een car-port.

Na een korte check is de auto ‘op eigen stoom’ van de ambulance afgereden. Bij Marthijn loeide de motor nog ongecontroleerd alsof allerlei kabels vastzaten, toen wij er een beetje mee speelden konden we de auto rustig plokkend horen draaien. De remmen deden het gelukkig ook redelijk en de koppeling was wat zompig, maar redelijk.

Nog even een foto van het interieur genomen. Op de versnellingsbak tunnel zat een extra grote opening voor de pook van de pomp (beneden een foto van dat apparaat) De ruitenwissers doen het helaas niet, moet de electriciteit even nalopen, maar Bas heeft een Lightweight in onderdelen liggen, dus wellicht zet ik zijn ruitenwisser motor en kachel in deze auto. Niet helemaal origineel. Maar wel heel prettig. Wat je niet ziet, maar hier wel, is dat er nog en perfect Smith’s heater in zit. Ik weet nog niet wat ik daarmee ga doen, laten zitten? Of ergens bewaren…. Iemand interesse? Ik heb er namelijk twee.

En dan tot slot op deze pagina, de onderstaande gegevens.
Mooi chassisnummer trouwens. 30 300 475 C

Met het chassisnummer en kentekenbewijs kom ik het volgende te weten;
Geproduceerd;
tussen 31 dec 1964 & 31 dec 1965
Ingevoerd;
Oostenrijk; 7 jul 1966
Chassisnummer betekenis: (volgens Clifton)
303
Model: Land Rover, Series IIA
Body: Forward Control
Wheelbase:109in
Engine: 6-cylinder
Produced: 1963-1966
Destination: Export, left-hand drive (LHD)
00475
Serial number
C
Design: Two significant design modifications
Suffix used from April 1966 till April 1967

Zo dat is weer een heel verhaal, op naar de volgende update 🙂