Mijn LR geschiedenis…

Voor mijn Land Rover gedeelte schreef ik een stuk over mijn Land Rovers.
Iets wat ik hier ook even wilde neerzetten.

Twee onbekende Series IIa auto’s

Bij Bonekamp kocht ik twee auto’s om daarvan eentje te maken. Mijn tante was zo lief om een ruimte beschikbaar te stellen en daar ging ik dan, vrolijk slopen met de droom van ee Land Rover Owner restauratie in mijn achterhoofd. Hoe langer het project duurde hoe meer tijd er in ging zitten en op een gegeven moment deed ik alles weg en ging ik bij een Land Rover garage werken om zo meer kennis op te doen. Hier vonden mijn onderdelen die ik zorgvuldig uit elkaar had gehaald een nieuw thuis en uiteindelijk verdwenen ze weer in nieuwe auto’s.

Een Series III 109″ ex-domeinen auto

Series III 109″, 1980, half-tonne
4-cylinder, 2.25L diesel motor

Met de hulp van Roel Baaij en Bas kocht ik een ex leger S3 softtop, een hele leuke auto. Na wat weekendjes er aan sleutelen en poetsen reed hij al en ging hij glansrijk door de RDW. Na een paar weken werd het al tijd voor een grote proef want ik ging met mijn toenmalige vriendin naar haar ouders in Italie. Met een vers pick-up dakje en de oude softtop over de achter laadbak gingen we heen met een gangetje van 90 naar het zuiden. Het was een hoop herrie en we werden af en toe ingehaald door vrachtwagens, maar we raakten veilig in Italie en weer terug. De proef was geslaagd.

Daarna gingen Bas en ik nog regelmatig “de kuil” bij de toenmalige Hoogovens een rondje rijden. Het is ongelooflijk dat een oude auto met een beetje goede banden vrijwel overal doorheen ploegde. Het enige nadeel van zo’n 109″ is dat hij nog wel eens ‘wipt’. Dan wipt hij op 1 voorwiel en 1 achterwiel terwijl de andere twee wielen hulpeloos in de lucht bungelen.

Series III Lightweight

Series III Lightweight
4-cylinder, 2.25L benzine motor

Ik weet niet meer hoe en van wie, maar op een gegeven moment kwam ik aan een Lightweight. Het leek me wel wat om deze om te bouwen naar een soort Jeep Wrangler achtige auto. Zwart met wat chroom en brede banden er onder. Ik ben er nooit aan begonnen en heb hem met een leuke winst verkocht.

Forward Controls, mooie Series II Forward Controls

Series IIa Forward Control, 1966, Rosenbauer Brandweer versie
6-cylinder, 2.6L benzine motor

Samen met Bas was ik al op jacht geweest naar een aantal Land Rover 101″ Forward Controls, maar als je diep in mijn hart keek vond ik de Series IIa en IIb mooier. Toen ik eindelijk een keer eentje vond bij Chalberhoni. Meteen gekocht, maar in mijn jonge enthousiasme niet bij stil gestaan hoeveel werk het was. Het chassis was eigenlijk over de hele lengte doorgerot. Dus ruilde ik hem in voor de rode brandweer versie.

Met deze ben ik een hele tijd in de weer geweest samen met mijn toenmalige vriendin. Leuk.. veel plannen. Maar toen ging het uit met mijn vriendin en de auto kwam in de vergetelheid tot ik maar besloot de auto te verkopen. Hobbies als duiken en werken met water nam teveel tijd in beslag om een heel project af te maken. Hij stond een tijdje te koop en helaas waren er weinig gegadigden. Tot Hans me mailde en na een ruil ben ik een Range Rover rijker en hij een Forward Control.