,

Final Cut Pro X workflow

Egypte 2014 reis timeline

Egypte 2014 reis timeline

Ik ben de laatste dagen druk bezig met het in elkaar zetten van filmpjes .Een truc om plezier aan te beleven is om meteen wat nieuws te leren. Ik kwam dit artikel tegen: Structured Workflow for Final Cut Pro X en alhoewel ik het niet overal eens ben heb ik de volgende dingen er wel uit geleerd:

  • Als je wat meer tijd steekt in het organiseren van je media. Alles op een goede plek en de juiste tags. Dan be je wat meer tijd kwijt in de voorbereidingen van je film maken, maar het scheelt later heel veel tijd als je aan het editen bent.
  • Gebruik ‘keywords’. Als je grofweg hebt vast gesteld wat er in je filmpje afgespeeld wordt dan kan je het later veel sneller terug vinden als je dat ene onderwerp nog in je filmpje wilt tonen. Ik ben ook wel eens door mijn project heen gegaan en zag hele mooie shots, het kwam alleen op dat moment niet uit. Dan tag ik de beelden met iets waardoor ik het herken en later er nog eens op terug kan komen.
  • Consolideer al je media in je project. Laat geen dingen buiten de library staan want dan wordt het een zooitje. Net als iTunes, iPhoto, Aperture en andere Apple applicaties is Final Cut Pro X (FCPX) heel goed in het organiseren van je bestanden. Als ik klaar ben met een project dan kan ik deze in zijn geheel wegzetten op een archief-disk en later kan ik hem er gewoon weer bijpakken. Alles is compleet.

Mijn workflow is nu als volgt, ik gebruik als voorbeeld mijn vakantie in Egypte.

  • Kopieer alle media in je library door de import functie.
  • Ik gebruik één event per gebeurtenis. Op vakantie kan je dit per land doen of per deel van de vakantie. Dingen die bij elkaar horen in één film-project kan je prima in één event plaatsen.
  • Keywords geven;
    • Ik geef het een tijdsindicatie en locatie mee. Bijvoorbeeld dag 1, dag 2. En duiklocaties
    • Waar is het materiaal geschoten? Met duiken kan je bijvoorbeeld een onderwater en bovenwater tag meegeven
    • Bij een filmpje van de indoor trainingen tag ik de verschillende oefeningen
  • Maak smart-collections. Soms weet ik dat ik een foto heb gemaakt, maar niet meer waar of hoe. In mijn startcollectie: photo’s kan ik snel de foto’s weer terugvinden. Ik heb een aantal smart-collections gemaakt en die kopieer ik van library naar library, ik hoef ze dus niet steeds opnieuw te maken.
    • audio x: audiofiles die nog niet gebruikt zijn
    • clip compound: Compound (oftewel samengestelde) clips
    • clip fav: Clips die ik als favoriet heb aangemerkt
    • clip fav-unused: Favoriete clips die ik nog niet gebruikt heb
    • clip multi: Clips die meerdere camera standpunten hebben
    • clip rejects: Clips die ik heb afgekeurd
    • music: Muziekbestanden, liedjes
    • pics: Alle foto’s in het project
    • pics x: Alle foto’s in het project die ik niet gebruikt heb
    • video: Alle videofiles
    • video x: Alle videofiles die ik niet gebruikt heb
  • Dan maak ik een verhaal in mijn hoofd. Bij een vakantie in Egypte is dat makkelijk als je traditioneel wilt zijn: Je verzamelt op Schiphol, je vliegt, je komt aan, je duikt, eet, duikt, eet, je gaat weer weg naar huis. Het verhaal is chronologisch en eenvoudig.
    Bij een indoor training kan het wat lastiger zijn. Dan kan je de clips prima door elkaar gebruiken. Dan maak ik een verhaal dat ik als instructeur les geef en de verschillende oefeningen langs ga. Een verhaal geeft structuur in je filmpje en dat maakt het voor de kijker makkelijker te volgen.
  • Dan zet ik het verhaal grofweg in elkaar. Het hoeft nog niet perfect te zijn zet grofweg de scenes achter elkaar en maak je hele verhaal van A tot Z. Zo krijg je een gevoel wat je verhaal nog mist, misschien moet je toch nog een foto toevoegen of een time-lapse van een zonsondergang/-opkomst.
  • Als dit klaar is dan kijk ik het project als een film. Af en toe pauzeer ik hem en pas ik de scenes aan: korter, langer, scene iets later starten, scenes verwisselen voor de afwisseling. Wijde shots kan je afwisselen met close-up shots. Als er een compleet nieuwe ‘scene’ komt (van duiken naar boven water bijvoorbeeld) dan zet ik er een transitie in.
    Ik kijk ook meteen of het geluid iets toevoegt aan de film. zo niet, dan mute ik de clip door de audio te disabelen. Zo loop ik door de hele film heen.
  • Dan zoek ik er muziek bij. Het moet goed passen bij het onderwerp. Spannender muziekje bij een zodiac-rit, rustiger muziekje bij een nachtduik. Zorg er voor dat de muziek je film ondersteunt en de kijkers niet afleidt van het beeldmateriaal.
  • Dan kijk ik het geheel nog een keer op een TV, het liefst met iemand anders er bij. Dan noteer ik de laatste verbeterpunten en kijk ik hem verder helemaal af. Na deze verbeterpunten doorvoeren in de film exporteer ik hem naar een bestand wat ik kan delen of op Vimeo zetten.
  • Als ik dan werkelijk klaar ben dan consolideer ik voor de zekerheid nog een keer alle media. (op het project, consolidate).  En dan ga ik naar File -> Delete Generated Library Files. Deze optie gooit alle media weg die automatisch weer gemaakt wordt als je weer met de library aan het werk gaat. Als je het project archiveert is het zonde van de schijfruimte om deze extra files te bewaren.

Zo, dat is een inzicht in mijn workflow. Even opgeschreven voor mezelf en ik hoop dat iemand anders er ook wat aan heeft.