ipad mini kopen… :)
Bij een ding kopen als de iPad Mini hoort normaal een gevoel van lichte spanning dat je zoveel geld uit geeft. Nu was ik van plan om in de rij te staan om de iPad Mini te kopen bij de enige Apple Store in Nederland. Nog nooit heb ik mijn best gedaan om als eerste een nieuw product in mijn handen te hebben. En het is nog luxer dat ik het geld niet hoef uit te geven.
Het weer zat ’s ochtends niet mee. Op de motor reed ik in het donker weg en kreeg ik allerlei rukwinden/hagel/slagregens voor mijn kiezen. Weer was ik blij met mijn nieuwe motor met achterop een waterdichte koffer en een goede motorjas. Ik kwam uiteindelijk om half 8 aan bij de Apple Store. Ik was echt benieuwd wat ik kon verwachten. Op de website van iPadclub.nl in het artikel: iPad mini en iPad 4 op komst, nog geen wachtrij bij Apple Store Amsterdam stond dat er een rij ontbrak om 19:00 de avond van te voren. Maar het was ook slecht weer en je moest echt een Apple-idioot zijn mocht je de nacht voor dit apparaat willen doorbrengen. Ik snap dat het leuk is om de eerste te zijn, maar je kan ook wat ver gaan, toch?
Om half acht stond al een redelijke rij, volgens de beveiliging stond er ongeveer 100 man en dit liep op tot ongeveer 150 man in de tijd dat we voor de deuren wachtten.
Er stond redelijk wat beveiliging rond het gebouw, niet alleen bij de rij. Rond de rij stonden maar twee beveiligingsmannen en voornamelijk veel Apple Store personeel. Ik stond nog maar net in de rij als er een Apple Store medewerker op me af komt. Heel monter begint hij een gesprekje om uiteindelijk tot de kern te komen: “Voor welk product komt u vandaag?” Ik geef aan dat ik voor de iPad Mini kom en terwijl hij langzaam knikt legt hij uit hoe het werkt. Ze komen langs met een aantal bonnetjes en ik moet het juist bonnetje voor het product hebben. Als de bonnetjes voor dat product op is, dan hebben ze er niet meer op voorraad en dan heeft het geen zin om er voor in de rij te staan. Je kan na het krijgen van het bonnetje niet meer uit de rij en zonder bonnetje krijg je niet het gewilde product.
Plotseling schiet een dame onder de lijnen door met een dienblad in de handen. “Koffie, meneer?” vraagt ze als zich weer heeft opgericht. Ik word me pijnlijk bewust dat ik 0 euro in mijn zakken heb en die mevrouw heeft vast geen pin apparaat onder de rok. Maar ze ziet me twijfelen en voegt er aan toe: “Het is gratis, van ons! Suiker of melk?”. Ow nou dan wil ik wel, ik had ook thee kunnen bestellen. Wat een service. Nu ik haar wat beter kan bekijken zie ik dat ze van Starbucks is. Een goeie reclame actie van ze en het is lekkere koffie!. Een collega achter haar bied me een koekje aan voordat ze zich allebei weer richten op de volgende klant.
Powned komt ook nog langs voor een artikel. Ze interviewen wat mensen, vragen mensen te poseren en uiteindelijk vind ik nergens een artikel op Powned.nl of geenstijl.nl. Op een gegeven moment begint het te regenen en dan delen de Apple Store medewerkers paraplu’s uit. Ze hebben er een stuk of 100 om de mensen droog te houden.
Er wordt een hoop op de iPhone gekeken en de meesten om me heen hebben staan met de nieuwe iPhone 5. Het zijn dus echte fanboys en dat wordt ook bevestigd als ik mensen op Samsung hoor afgeven. Ik raak aan de praat met de man achter me. Hij vraagt verbaasd of het mijn eerste keer is en als ik dat bevestig dan legt hij uit hoe het werkt met de rij, straks in de Apple Store en zo. Op een gegeven moment mengt een beveiliger zich ook in het gesprek. Hij vertelt dat het lekker rustig is, met de iPhone 5 lancering stond men van de Apple Store (op het Leidseplein) helemaal tot aan het Vondelpark in de rij. Poeh, ik zou het er niet voor over hebben, mijn achterbuurman wel.
Op een gegeven moment gaan de deuren open. Er wordt niet massaal afgeteld, ineens gaat de rij gewoon bewegen. Niet als een duwende massa, maar heel relaxt stapje voor stapje. Bij de ingang staan beveiligers als twee vriendelijke wachters die mensen die zomaar binnen willen lopen tegen houden.
Als we dichterbij de deur komen (in zo’n zigzag rij) zien we dat je moet wachten bij de deur tot je wordt opgehaald door een Apple Store medewerker. Die geeft je een hand en neemt je mee naar binnen. Op zich gaat het nog vrij rap. Dan loop je met de medewerker onder luid applaus van ongeveer 15 man/vrouw de Apple Store binnen. In de rij na de laatste bocht krijg ik nog een kopje koffie aangeboden die ik gretig aanneem. De regen heeft me redelijk koud gemaakt en het stil staan helpt me niet warmer te worden. Het duurt daarna niet lang meer voordat ik aan de beurt ben, een hand geef en een beetje opgelaten de applaudisserende mensen passeer.
Ik word door de Apple Store geleid door een ene Melanie. Ze laat me eerst de demo modellen zien beneden. Als ik aangeef dat ik inderdaad de nieuwe mini wil hebben neemt ze me mee naar boven. Er staat een hele rij Smart covers op een toonbank en daarvoor twee medewerkers die met je bonnetje het bijbehorende apparaat opzoeken. Natuurlijk kan je er direct een smart cover bij bestellen. We lopen naar een MacBook waar ze laat zien hoe je AppleCare kan activeren voor het apparaat, natuurlijk tegen betaling en dan reken we af met een zwaar aangepaste iPod Touch waar een pin apparaat achterop is geplakt. Je krijgt de BTW bon thuis gestuurd, maar voor de zekerheid draait ze wireless nog even een bon uit.
En dan is het klaar, kan ik naar mijn werk. Al met al heeft het me een uur gekost. Om half negen loop ik de winkel weer uit. Ik heb een hoop gezien, ik heb de band gevoeld van Apple fanboys in de rij en lekker kopjes koffie gekregen. Het voelde niet als een uur.
Nog even ter illustratie:
– De meeste beveiliging was ter plaatsen vanaf 7 uur.
– De koffie dame stond al om half zeven klaar.
– Apple Store medewerkers waren in touw vanaf kwart over 7 uur.
– De eerste wachtende stond er rond half 5.
– De apple store ging om 8 uur open.
Daarna was het leuk spelen 🙂
Hier zal straks een klein ventje heel blij mee worden! Ik ben nu al een klein beetje jaloers op hem. Alhoewel ik met mijn iPad 2 zeker niet mag klagen.