Vorderingen Forward-Control

Tijden geleden heb ik een ‘nieuwe’ Forward-Control gekocht
een nieuw blok voor gekocht
En….

Er zit weer schot in het Forward Control project om de auto af te maken… Na een tijdje van wat halfbakken activiteiten en niet serieus aan het werk ga ik nu weer elk weekend een gevecht aan met chassis, motor en carrosserie. Ik heb het laatste weekend de oude 6-cylinder motor er uit getakeld. Op zich zag hij er nog goed uit, moet ook wel met maar 15.000km op de teller, maar er waren wel tijdelijke tekenen dat de pakkingen hard toe zijn aan vervanging. Toen ik de voorste aandrijfas los haalde van de versnellingsbak kwam zeikte er even wat olie langs mijn armen naar beneden. Tussen de flens van de aandrijfas en de versnellingsbak had een beetje water en veel meer olie verzameld wachtend op het moment dat ik ze van elkaar haalde.

Wat zal ik met het oude blok gaan doen? Beetje aan de buiten zijde reviseren en mooi spuiten zodat hij thuis mooi kan staan pronken wachten op een nieuwe auto of verkopen? Ik heb hem al eens te koop gezet, maar er zijn maar weinig mensen in geinteresseerd. De versnellingsbak zit ook nog aan het blok, die komt er maar naast te pronken totdat z’n koper (Bowy) en ik af hebben kunnen spreken. Maar nu is de bak er tenminste echt uit en valt er wat af te spreken. (Als je hem nog wilt hebben Bowy?)

Het blok is er nu net uit en het nieuwe blok ligt al op hem te wachten… Maar de motorsteunen en een balk zal verplaatst moeten worden om de motor te kunnen plaatsen. Vanavond gaan we alles eens opmeten, opmeten en nog eens opmeten en volgende week (hopelijk) wordt alles verlast naar z’n nieuwe plek. Dan wordt het weer schuren en schilderen met POR-15 om de rest van het chassis te beschermen tegen roest.
De achterkant was al gedaan enige tijd geleden en hier een linkje naar een verhaal dat ik er toen over heb geschreven. En hier rechts een foto van het geschilderde deel;

Zat nog te denken wanneer en hoe ik de chassisbalken van binnen aan zou pakken en stuurde Puffino daar ook een mailtje over. Ik kreeg nog dezelfde avond een heel verhaal teruggestuurd vol met interessante tips. Hieronder een citaat dat ik in een antwoord op zijn mail had gezet om te laten weten hoe ik het chassis en schutbord van binnen ga aanpakken.

Voor de binnenkant van het chassis en binnen in het schutbord zat ik te denken om de volgende stappen te doorlopen;

1. Indien mogelijk met een stok en borstel (of industrie stofzuiger) schoon proberen te maken
2. Schoonspoelen met water dmv hogedrukspuit & drogen
3. Inspuiten met anti-roest middel Fertan om alle bestaande roest te laten verwijderen, 48u laten staan (link over Fertan)
4. Schoonspoelen met water & drogen
5. Mike Sander vet (link over Fertan)

Om alles goed te doen ga ik een gat slijpen aan de kopse kant van het chassis omdat ik hier toch nog goed moet lassen. Zo krijg ik een opening groot genoeg om alle werkzaamheden uit te voeren.

Bij stap 5 twijfelde ik nou of ik Mike Sander vet of een Owatrol combinatie zou gebruiken. Na het mailtje van Sander ben ik over om Mike Sander zijn spul te proberen. Als ik alle websites erop nasla en dat Duitse artikel waarin ze verschillende methode en producten testen lees dan twijfel ik er niet aan dat het een goede oplossing is. Ik heb enkel in dit ’thread’ wat negatiefs gehoord Link naar Citroen Forum Post Het probleem zou hier zijn dat door zeer koud weer het vet zich terug zou kunnen trekken door het krimpen en dat het daar dan gaat roesten. Maar als je de binnenkant rondom goed in spuit zie ik niet in hoe het zou kunnen terugtrekken. Het was ook van iemand die het ergens gelezen had, maar niet meer precies wist waar.

Dus er is een hoop te doen nog…
Motorsteunen en Chassisbalk veplaatsen
Half chassis van buiten schilderen met 2 lagen
Binnenkant van het hele chassis en schutbord schoonmaken en inspuiten
De motor plaatsen en aansluiten (heel veel werk)
Brandstoftank vervangen voor een nieuwe en deze behandelen(zit een heel klein gaatje in :S)
Schutbord aan de binnenzijde van de auto schilderen
De carrosserie terugplaatsen