Mijn motoren + anekdotes
Deze post is een heel verhaal met anekdotes geworden en ik vertel je over mijn motorverleden. Wees geduldig als je alles wilt weten of scan snel over de kopjes heen om te kijken of er wat interessant tussen staat 😉
Jaren geleden had ik een lijstje van zaken die ik ooit wilde doen. Pianolessen en motorrijden stond vrij hoog op dat lijstje en het enige wat mij ontbrak was het geld om er aan te beginnen. In augustus 2003 werd ik ontslagen bij mijn werkgever vanwege allerlei bezuinigingen. Ineens stond ik op straat terwijl ik nog een paar maanden werd doorbetaald en een ontslagpremie van 3 maanden stond ik in eens op straat. Ik had geld en één van de eerste dingen die ik deed was met rijschool Bolweg bellen om mijn motorrijbewijs te halen.
Na ruim 20 lessen en een examen waar ik op miraculeuze wijze niet ben gezakt was ik ineens een motorrijbewijs rijker. Mijn ouders waren er niet echt gelukkig mee en mopperde wel een beetje toen ik snel na het halen van mijn rijbewijs mijn eerste motor kocht. Ik denk dat er maar weinig ouders zijn die juichen als hun kind van het transportmiddel het aantal wielen op een transportmiddel halveert en de kreukelzone opheft.
Honda CBR 600F uit 1989
Mijn eerste motor was een CBR gekocht in het Oosten van Nederland. Ik ging er heen met het OV en terug op de motor. Ik weet nog dat ik het super eng vond dat ik helemaal alleen op de motor zat aan de andere kant van het land. Op een gegeven moment werd ik ingehaald door een motorrijder en die heb ik tot Utrecht gevolgd als een soort referentie punt.
De eigenaar van de motor waarschuwde nog dat er iets raars was met de brandstof tank en dat ik het schoon moest maken. Bij Utrecht sputterde inderdaad de motor (terwijl ik nog genoeg benzine had) en op de A12 kwam ik aan de linkerkant op de redresseer strook tot stilstand. De politie zag me staan en vond het te gevaarlijk dat ik aan de verkeerde kant van de snelweg stond. Ze wilden dat ik op de vluchtstrook rechts op hulp wachtte en zetten de hele snelweg af zodat ik hem veilig naar de overkant kon lopen. Toen er even later een langzaam rijdende file voorbij kwam kreeg ik het wel heel warm. Het was verder een top motor. Ik heb er tienduizenden kilometers op door gebracht en heeft twee (echte) vallen met mij overleefd.
Kawasaki GPX 750
Op een gegeven moment begon de CBR door een gebrek aan onderhoud langzaam in te storten, ik gooide er alleen benzine en olie in en verving de noodgedwongen de brandstofpomp en ketting. Mijn nieuwe motor werd een Kawasaki met een iets grotere motor en dat merkte je wel. Dit was weer een sport-tour motor wat ik erg prettig vond, je kunt zorgen dat je een kwartier eerder op de bestemming bent dan een auto door achter het ruitje te kruipen of lekker relaxed recht opzittend toeren.
Na behoorlijk wat kilometers reed ik terug naar Nijmegen voor de Nijmeegse Vierdaagse en ik haalde stoer een BMW auto in. Daarna moest ik tanken dus, hard remmen en de bocht in sturen. Maar ik was iets te enthousiast geweest en haalde helaas de bocht niet. Ik reed met een vaartje van 60 a 70 door het gras en keek naar een bord waar ik niet tegenaan wilde knallen. Helaas rijd je toe naar dat waar je naar kijkt en ik knalde met 60 km/u tegen het “Ga terug†bord. Het kuipwerk kon ik nog een beetje opknappen zodat ik in Nijmegen terecht kwam, maar snel daarna heb ik de motor verkocht. Hierna ging er een paar jaar overheen voordat ik weer op de motor stapte.
Honda CB 750 SC Nighthawk
Na ruim vier jaar zonder motor werd het weer tijd voor een motor. Mijn lease-auto moest ik inleveren en ik zou zonder vervoer komen te zitten. Voor weinig geld wist ik deze motor op de kop te tikken. Na twee nieuwe accu’s (door een rot digitaal klokje) en ruim 6.000 kilometer werd het weer tijd om verder te kijken. Deze motor had vele voordelen: automatische kleppenstellen, cardan aandrijving. Helaas had het ook een nadeel: Ik was met mijn 1m85 toch iets te groot voor deze motor, ik miste de kuipen die deze naked bike ontbrak en ik zocht een motor waar ik veel kilometers op door kon brengen.
BMW K 100 LT
Dit is de duurste en fijnste motor die ik ooit heb gekocht. Hij rijdt alsof ik een koning ben. Het was even wennen aan het gewicht omdat het ook de zwaarste motor is die ik ooit heb bereden. Dit waren mijn avonturen tot nu toe. Terwijl ik spaar voor een mooie nieuwe BMW R 1200 GS Adventure bij de dealer vandaan rijd ik rond op de K 100. Misschien ruil ik hem tussendoor nog in voor een iets nieuwer of jonger model, maar tot die tijd zal ik er de nodige mijlen op slijten.
Mijlen teller
Er zit een mijlen teller in de BMW. Het is een grappig detail dat op de CBR na al mijn motoren een mijlen-teller hebben gehad. Ik ben dus redelijk gewend in het rekenen op de motor. Ik moet bijvoorbeeld nog 44 kilometer rijden, dan reken je uit: 44/1,6 = ongeveer 27 mijlen en dat betekent dat ik daar nog 2,7L benzine voor nodig heb. Dan weet ik een beetje wanneer en waar ik kan tanken. Of er is een 50 kilometer zone, dus ik kan niet harder dan 30 mijl en bij een 80 kilometer zone is dat 50 mijl etc.