Sensatie gezocht

Nu.nl, één van de online kranten die ik er op nasla als ik toch weer eens wat nieuws wil opnemen. Helaas doen die net als alle andere kranten mee met sensatie zoeken, want sensatie verkoopt! Zo hadden we gisteren de Dam tot damloop, een evenement wat druk bezocht is, immens populair waarbij je 16km kan hardlopen. Ze zouden kunnen zeggen dat de run een groot succes was, dat de 1e plaats naar Nguse Amlosom die de 16,1km in een indrukwekkende 45 minuut 28 liep of dat het ondanks het drukkende weer toch weer een gezellige loop is. In plaats daarvan kopt de digitale krant:

Nu.nl: Meer damlopers ziekenhuis, samenvatting

Zie hier het artikel, een screendump staat onderaan het artikel.

Lekker positief!
Net alsof het een enorm heftige race was waarbij het afzien zo groot was dat er een groot aantal mensen het ziekenhuis in gingen. Uiteindelijk zijn 14 mensen in het ziekenhuis beland. In totaal doen er rond de 50.000 mensen mee waarvan 35.000 de 10 mijl lopen. 14 mensen van de 35.000, dus 0,04% van de mensen raakten in het ziekenhuis.

Een voorbeeld van een ziekenhuis-opname is een dame die niet getraind had, niet genoeg had gegeten en onderweg te weinig had gedronken. Elk jaar doen er weer meer mensen mee en door de populariteit krijg je ook vaak mensen die het leuk vinden om mee te doen, maar niet de ambitie hebben om ècht fit te zijn. Vele bedrijven schrijven zich in en verdelen de kaarten onder de werknemers. Hier zitten ook vaak mensen tussen die uit teamgevoel graag mee willen doen, maar uiteindelijk onvoldoende getraind zijn.

Ik vind het dus frustrerend dat een krant de sensatie op zoekt om kranten te verkopen, zo krijg je een behoorlijk vertekend beeld van een evenement. Helaas zie je het meer… Mijn vader heeft ooit een duikongeval gehad omdat hij het benauwd had en volgens de lokale krant heeft hij het ternauwernood overleefd.

Nu.nl: Meer damlopers naar het ziekenhuis