Hoewel Land Rover veel succes had met hun modellen realiseerden ze zich dat ze niet alles zelf konden. Zo maakten ze onder andere een afspraak met een gerenommeerd bedrijf in Brandweer carosserie bouw Amdac Carmichael Ltd.

Land Rover levert dan de modellen en Carmichael plakt er een carrosserie op. Later gingen ze zelfs verder en bouwden een haast nieuw model uit een bestaande Bonnetted Control Land Rover. Het resultaat zie je hier linksboven, dit is gebaseerd op een Series IIA. Carmichael bedacht iets eerder dan Land Rover dat het naar voren schuiven van de cabine meer ruimte opleverde voor de watertank, manschappen en gereedschappen. Vroeger waren de teams per voertuig maximaal 3 man, met deze auto’s kon het team uitgebreid worden en toch nog voldoende spullen meetorsen.

Deze brandweerwagens, hier rechtsonder is een omgebouwde Series III afgebeeld, werden voornamelijk veel gebruikt door het leger en de luchtmacht. Daarom zag je ze ook regelmatig op vliegvelden paraat staan om vuurhaarden te lijf te gaan.

Een voorbeeld van een Series IIA Carmichael;

Een wielbasis: 109″ met een 4-cylinder benzine motor met een inhoud van 2,286 liter met een 4 vol gesynchroniseerde versnellingsbak. Hij rolt op 7,50×16 banden met hydaulische remmen. Het water wordt uit een 454 liter watertank gepompt door een Coventry Climax Godiva. In plaats van de watertank kon er ook voor een opslag van 180kg bluspoeder gekozen worden en er was bij allebei de variaties een 50 liter tank voor schuim beschikbaar. De auto’s konden uitgerust worden met verschillende ladders van verschillende lengte.