Nieuwe motor, dè motor :)
Tot mijn spijt ging 8 augustus mijn motor stuk en natuurlijk heb ik er toen over geschreven: Motor kapot, what’s next. Elk voordeel heeft zijn nadeel, want nu kon ik een nieuwe motor uitzoeken. Ik rijd nu met mijn 30 jaar oude auto elke dag 192km en dat houdt hij niet lang vol.
Na wat zoeken bleek mijn droommotor, de R1200 GS Adventure, ineens in mijn bereik te liggen. Ik wilde sowieso weer een motor met een cardan en ik was redelijk gecharmeerd van de looks van de BMW’s. Even twijfelde ik over een K1300GT en R1200RT, maar uiteindelijk is het een R1200GS Adventure geworden. Mijn droom motor! Hieronder een snelle blik op de 3 verschillende motoren. GSA, RT en tot slot de GT.
BMW kent de premium selectie oftewel de huisselectie. Dit is een verzameling van BMW motoren die dealers tweedehands verkopen. Om aan de eisen van deze selectie te voldoen mag de motor niet ouder zijn dan 5 jaar, maximaal 50.000km op de teller hebben staan. Je krijgt er een 24 maanden fabrieksgarantie in heel Europa er voor terug. Een nieuwe motor was te duur, maar in de selectie stonden een aantal mooie motoren waarvan sommigen ook met BTW, wat hem iets “goedkoper” maakt. Volgens de selectie stonden er enkele R1200GSA in Amersfoort bij Van Harten en op een zaterdag heb ik er eentje uitgezocht.
Deze:
Het is een blauwe BMW R1200 GS Adventure geworden uit 2008 met 13.533km op de teller. Normaal worden deze modellen niet met deze kleur blauw geleverd, maar Van Harten doet graag aan specials en hebben deze speciaal laten spuiten. Naast de kleur aanpassing is de motor nog wat andere modificaties ondergaan. Er zit een carbon akropovic uitlaat onder, carbon spatborden en F800-spiegels op. Verder is de motor uitgerust met ABS, Automatic Stability Control (ASC: tractie-control), een boordcomputer, Xeon dimlicht en Reifendruck Control (RDC: Bandendruk monitor). Allerlei handige veiligheidsmaatregelen. Een hele complete motor dus!
Details van de motor
Sommige mensen willen altijd harde feiten horen als het om een motor gaat, dus die zal ik nog even opsommen.
- Het is een oorspronkelijk Nederlandse motor. Hij is 12 augustus 2008 op de weg gekomen.
- Het is een BMW R1200 GS Adventure. De afkorting staat voor Gelände/StraàŸe (terrein – straat) en dit houdt eigenlijk in dat hij zowel voor onverharde als verharde wegen is gebouwd. De GS wordt al sinds 1980 gemaakt en staat wat hoger op zijn wielen.
- De motorinhoud is 1170cc, wat afgerond neerkomt op 1200cc. Hij levert een vermogen van 77 kW/105 pk bij 7.000 tpm met een 4-klepper, luchtgekoelde 2-cylinder. Het blijft een bijzonder blok omdat het al sinds de oudheid wordt gebruikt en steeds gemoderniseerd voor de markt.
- Hij weegt met een volle tank + lege koffers ongeveer 256 kg en een volle tank krijg je door er 33 liter benzine er in te proppen. Met de 33 liter kan je ongeveer 594 km rijden. Dus, hij verbruikt ongeveer 1 liter benzine op 18km
- Hij gaat volgens de fabriek niet harder dan 208 kilometer per uur en als je een beetje je best doet zit je in 3,4 seconden op de 100km/uur.
- Hij staat ten opzichte van de andere motor wat hoger op de poten. Dit geeft hem een wat hoger zwaartepunt, maar ook mogelijkheden om zeer onregelmatig terrein te rijden. Het is geen echte terrein machine, daar is hij wat zwaar voor, maar hij brengt je over voor anderen onbegaanbare paden.
- Je hebt eigenlijk twee smaken. De GS en de GS Adventure. Het verschil tussen de twee zit hem voornamelijk in:
- De grotere ruit, je zit meer uit de wind
- Grotere tank (33 ipv 20)
- Grotere veerweg
- Valbeugels
- Andere kofferset
Als je nog wat jubelverhalen en overwegingen wilt lezen. Ik heb in juni 2011 een blog over geschreven: BMW R1200 GS Adventure.
De verschillen:
– Andere kofferset ? ja kan op een GSA zonder problemen een GS kofferset monteren …
– grotere ruit ? bij mijn weten enkel als je een andere ruit erbij neemt …
Klopt ook wel… Alles kan. Maar het standaard totaal plaatje is waarom ik voor de GSA heb gekozen ipv de GS 🙂