Begrip voor links-rijders

linksrijdendIk dacht niet dat ik het ooit zou gaan zeggen, maar ik snap mensen wel die links rijden.  Ja, het is behoorlijk controversieel en op z’n minst een onpopulaire uitspraak. Maar men heeft op heel veel plekken de links-rijder gecreëerd.

Eerst de frustratie
Ik rijd nu al aardig wat jaartjes op de motor en in de auto rond en ik heb aardig wat woon-werk-verkeer kilometers onder me door laten schieten. En ik heb mij ook groen en geel geërgerd aan mensen die standaard aan de linker vangrail zitten vast geplakt waardoor je ze, wettelijk gezien, niet in kunt halen. Nou zou het kunnen dat ik het dan niet zo nauw neem met rechts inhalen, maar dat hoor je me niet hier op internet bekennen. Frustrerend is het vooral op de A9 waar dit beeld meer gewoonte dan uitzondering is:

de rechterbaanHier is de vluchtstrook als een spitsstrook open gezet. Waarom verspreiden mensen zich niet over de drie banen in plaats van klitten op de twee linkerbanen?

Waarom?
Is de reden om links te rijden de in de verte rijdende vrachtwagen dat mensen die rechterbaan schuwen? Met het geringe snelheidsverschil, wat slecht op een foto is te zien, is er alle tijd om de rechterbaan te benutten.

Soms is het luiheid. Ik heb wel eens iemand rechts ingehaald terwijl ik helemaal rechts reed en de ander helemaal links. Dit is een bootcamp-maatje en opperde later dat ze nog niet helemaal wakker was.

En soms is het gewoon noodzaak. Ik zie regelmatig op de A5 dat een auto achter een vrachtwagen vast zit en ondanks het knipperlicht niet door de jachtige linkerbaan-rijders er niet tussen wordt gelaten.  De volgende keer bedenkt deze automobilist zich wel drie keer voordat hij zich weer laat opsluiten in de rechterbaan. En dat is wel een probleem in Nederland. In Duitsland geven mensen je de ruimte als je de linkerbaan op wilt om voorbij een vrachtwagen te komen. In Nederland blijft iedereen links hangen zodat ze niet om ruimte hoeven te bedelen.

Misschien moeten we wat toleranter worden zodat  men naar rechts en weer terug kan zonder plekje-stress. Ik zag van de week een Volvo rijden die schuin achter een auto reed die naar links wilde om voorbij de vrachtwagen te komen. De Volvo-rijder gaf nog even gas om naast de auto te komen en de auto achter de vrachtwagen te blokkeren. Het leek echt een bewuste actie, toen de Volvo al plakkend verder reed liet ik maar even een gaatje vallen om de auto van achter de vrachtwagen vrij te laten.

Wat nu overblijft is een overvolle linkerbaan met hier en daar een vrachtwagen of gemoedelijk sukkelende auto op de rechterbaan. Ideaal voor een motorrijder op de rechter rijbaan haasje-over te spelen met de vrachtwagens als obstakels.
Ow en mensen die op een verlaten weg links rijden verdienen nog steeds een mopper-/scheldmoment in mijn helm.

4 antwoorden
  1. Jan Zuidema
    Jan Zuidema zegt:

    gisteren nog een vette A6 op de a20 richting westland. de man vond de twee banen niet genoeg en ging zelfs met 180 over de vluchtstrook alle anderen voorbij.
    mijn brommert is snelgenoeg om dat te overtreffen en iets later heb ik bij hem hetzelfde gedaan om vervolgens flink gas terug te nemen en hem klem te zetten.
    Hij zag dat het niet geaksepteerd werd wat hij deed en vervolgde normaal de weg ……

    waarschijnlijk maar even omdat hij dacht dat ik politie was 🙂

  2. Bas
    Bas zegt:

    Als we elkaar wat meer gunnen in het verkeer wordt het voor iedereen een stuk prettiger. Iemand ‘ertussen’ laten scheelt overigens niets in snelheid of aankomsttijd. Men is alleen bezig met zijn eigen proces en iemand anders helpen past daar niet bij…

Reacties zijn gesloten.