Zie de motorrijder
Enige tijd geleden overleed een bekend persoon in Warmenhuizen op de motor. Het bleek dat hij tegen een afslaande vrachtwagen opreed op het moment dat hij rechtdoor reed. Hij had dus voorrang, had de vrachtwagen hem niet gezien of reed hij te langzaam? Vooral het eerste gedeelte van de vraag is interessant, werd hij niet gezien?
Mijn vader had een soortgelijke ervaring jaren geleden. Hij reed achterin een rij auto’s over een voorrangsweg toen een auto van rechts de weg op reed. Ze raakte hem net achter het achterwiel en hij zwaaide heel elegant de sloot in. Ze had hem niet gezien terwijl hij zelfs in een auto reed. De mensen noemden het toen polder-blindheid. Men kan zoveel zien dat sommige dingen wegvallen en dat raakt inderdaad de kern.
Hoe kan er zo vaak een SMIDSY (Sorry Mate I Didn’t See You) gebeuren? Voor een uitleg moeten we dan naar de libelle kijken. Deze maakt namelijk gebruik van een soort beweging camouflage. Deze vangt zijn prooi door weg te vallen tegen de achtergrond. Door steeds op hetzelfde punt te blijven in het zicht van zijn prooi valt hij/zij weg tegen de achtergrond. De prooi ziet de libelle dus simpelweg niet. Door langzaam dichterbij te komen valt de libelle niet op en als hij/zij zo groot is dat die wel opvalt is het al te laat.
Bij een motorrijder is hetzelfde het geval. Deze, vooral van voren gezien, valt nauwelijks op tegen de achtergrond, vooral als je in één lijn blijft rijden. Mensen focussen dan niet op je omdat je wegvalt tegen de achtergrond. Dit is bij ons vaak een groep van grijze, groene, zwarte vlakken waar je als motorrijder niet erg in opvalt. Op het moment dat ze de motor wel zien is het vaak al te laat en de schrikreactie is dat ze dan vol op de rem staan en klapt de motorrijder op de auto. Mijn vader had een groene auto en reed in de polder rustig achter een groep auto’s aan, hij viel weg tegen die achtergrond. Dit effect wordt nog eens verergerd als mensen afgeleid zijn door de radio, telefoon, navigatie, etc en heel kort maar een blik werpen of de weg vrij is.
Daarnaast heeft een motorrijder nog een tweede nadeel ten opzichte van auto’s. Een logische gedachte is dat kleine objecten nog heel ver weg zijn. Als je iets ziet in de verte, maar je herkent het niet direct als motor dan denk je dat het object nog ver weg is. Maar als het een motor is die ook gewoon 80, 100, 120 of 130 km/u kan rijden, dan is dat kleine object toch wel heel snel bij je. Mensen dachten regelmatig op mijn kleinere motoren dat ik een scooter was. Op mijn BMW gebeurt dit gelukkig minder vaak 😛
Regelmatig zie ik motorrijders die de mistlampen voeren en met de knipperlichten tussen de files doorrijden. Maar als je de bovenstaande theorie daarop toepast… Voor een automobilist die in de file in zijn spiegel kijkt is een knipperlicht helemaal niet opvallend.Er wisselen tientallen auto’s van baan omdat ze denken dat de andere baan sneller is of dat ze moeten uitvoegen. Extra verlichting valt ook regelmatig weg tussen de andere koplampen. (Overigens is verlichting overdag voeren altijd een goed idee, maar niet zaligmakend)
Wat kan je hier nu wel aan doen? Ik hoop dat automobilisten een tweede keer kijken zodat een bewegend object beter opvalt. En ik hoop dat de motorrijders iets oppikken dat ze geen statisch object worden en dus niet niet keurig in een rechte lijn moeten rijden. Beweeg, ook tussen de files door) lichtjes heen en weer zodat je meer opvalt. Ga er vanuit dat men je niet gezien heeft. Rijdt nooit in iemand zijn dode hoek.
Wil je er meer over lezen en schrik je niet van de Engelse taal kan ik je de volgende artikelen aanraden. Hierop heb ik het artikel los gebaseerd.
Motorcycle Info Page: Why Motorcycles Appear To be Invisible to other road users!
Motorcycle Info Page: SMIDSY – Sorry Mate, I Didn’t See You
Motion induced blindness