Of valt het allemaal eigenlijk wel mee? Ik weet het niet. Ik lees nu hier in de telegraaf dat het allemaal heel heftig is en dat er maatregelen genomen moeten worden. Hier zie je het artikel en daaronder goochel ik nog een beetje met de cijfers.

Telegraaf | QuadrijdersHet originele artikel vind je hier.

Het is natuurlijk wenselijk om het aantal ongelukken tot een minimum te beperken en als we daar als mens iets aan kunnen doen moeten we het niet nalaten. Maar overdrijft de schrijver van dit stuk het niet een beetje heel erg?

Hij geeft aan dat in de laatste 5 jaar 4 doden zijn gevallen onder de quad rijders. Dit is een gemiddelde van 0,8 dodelijk slachtoffers per jaar. Bij de aangegeven 33% kans op overlijden betekent het dat we zitten op 2,4 ongelukken per jaar. Dit klopt niet met het idee dat de trauma helikopter het afgelopen jaar 6 keer moest uitrukken.

Maar het is een toename, dus we kunnen aannemen dat de meeste doden in het afgelopen jaar zijn gevallen. Als we nou berekenen dat er 1 in de afgelopen 4 jaar is overleden en 3 slachtoffers in het afgelopen jaar zijn overleden. Dan is het dodental met een factor 12 toegenomen. 3 slachtoffers, is 33%, dus dat betekent dat er 9 ongelukken zijn geweest. Met een kans van 66% met dodelijke afloop of blijvend gehandicapt betekent dat Nijmegen alle zware traumagevallen hebben aangepakt. Ik weet niet als ik over dit soort cijfers nadenk dan maak ik mij niet zo zorgen.

Uiteraard is het slim om op een quad (ondanks dat het een autokenteken is) een helm te dragen. Niets beschermt je als er iets gebeurt. Gelukkig zie ik de meeste quad rijders ook met een helm rondrijden. Een oproep naar nóg meer regeltjes, wéér meer training vind ik wat overdreven. Naar een ziekenhuis gaan kan gevaarlijker zijn. Voor de liefhebbers heb ik hier een pagina uit het rapport “Kerncijfers Verkeersveiligheid” van rijkswaterstaat gepost. Ondanks de extra training en verplichting van de helm komen motorrijders er toch weer slecht vanaf. Het valt me mee dat de regenten (en geassocieerde) ons op dat vlak niet nóg meer regeltjes opleggen.

Verkeersveiligheid, Rijkswaterstaat

Leuk detail trouwens. Niet goed voor de statistieken, gelukkig gebeurt dat niet in Nederland.
Busongeluk in Nepal