Vlotten of zinken?

Pont du gard door ChrisOAl eeuwenlang wil de mens langs het water. Als het niet over rivieren kan met een brug dan worden er boten ingezet en op een gegeven moment hebben we zelfs de grote plas voor onze kust overgestoken naar het tegenwoordige Amerikaanse continent. De afgelopen paar dagen vielen twee methodes om langs het water te komen mij op en ik ga jullie er mee vervelen door er over te bloggen.

Vlotten
Vlotten is het ouderwetse woord voor drijven en als je dat combineert met een brug dan kom je op een vlotbrug terecht. En dat is voor mij wel een bijzondere brug omdat ik er in mijn schooltijd jarenlang langs gefietst ben. Het was voor mij de normaalste zaak in de wereld tot ik verhuisde naar Amsterdam en later Voorburg en ontdekte dat er in de rest van Nederland helemaal geen vlotbruggen bestaan. Er zijn er nog maar vier in Nederland en allemaal zijn ze in mijn geboortestreek op het Noordhollandsch Kanaal te vinden. Een Vlaamse vriendin van me vond het een raar gevoel dat je (haast) over het wateroppervlakte rijdt om naar de overkant te komen. Daarom zet ik even de Koedijker vlotbrug in het zonnetje 🙂

Hij schuift open door middendeel onder
de hogere delen te schuiven.
Iets dichterbij bekeken
Helaas is hij al jaren gesloten voor
auto’s en ook motoren. Maar houdt mij
niet tegen.
Deze scooterrijder was erg nieuwsgierig
waarom ik een foto van een brug nam.

Zinken
Tunnel uiteinde in het waterEen andere methode om aan de andere kant te komen is het afzinken van tunnels en daar doorheen rijden. Ik heb nooit zo bij stilgestaan hoe de IJ-, Zeeburger-, Coentunnel en vele andere tunnels gemaakt zijn. Laatst zag ik een foto van een tunnel monding op Twitter met de vraag welke tunnel het was. Ik kon het niet bedenken waar dit was en ging er naar googlen, toen bleek dat het de Zeeburgertunnel was 🙂 Ik ben er vele malen doorheen gereden, maar vanuit de lucht herkende ik het niet. Dus ik zocht wat verder en ontdekte dat deze tunnels niet onder de grond lopen, maar eigenlijk gewoon door het water.

Er worden een aantal tunnel segmenten waterdacht gemaakt in bijvoorbeeld het bouwdok Barendrecht van Rijkswaterstaat. Van daar worden ze naar de plek van de toekomstige tunnel gesleept. In de bodem wordt een sleuf gegraven en daarin worden deze tunnel segmenten aan elkaar gekoppeld. Nadat ze waterdicht gekoppeld zijn word de buis in stand gebracht waar wij doorheen rijden. Bijzonder die technieken allemaal ondanks dat ze zo alledaags zijn geworden. Wist je trouwens dat er 103.121 voertuigen per dag door de tunnel gaan?

Nieuwe Coentunnel in bouwdok Barendrecht