Floris en het OV, deel 2
Momenteel ga ik met de trein naar mijn werk. Ik werk in Amsterdam en het is gewoon handiger qua parkeren en files om met het gemeenschappelijke vervoer te rijden. Lekker een boekje lezen, filmpje editen of document schrijven en je bent in Amsterdam. Meestal werkt dat prima, soms is er wat vertraging door een rood sein, persoon onwel of zelfs een aanrijding met een persoon (lees: splet). Ik heb nog geen dramatische vertragingen gehad zoals mijn Floris en het OV, deel 1. Dus je hoort me niet mopperen, maar je kan me wel horen grinniken.
Ik heb meerdere malen meegemaakt dat een trein vertraagd was. De NS kan daar niet altijd wat aan doen, een voorbeeld is persoon die een epileptische aanval krijgt in de trein en we bijna een kwartier langer op Zaandam staan dan gepland. De NS cancelt dan de trein op Amsterdam Centraal en zal dus niet doorrijden als Intercity naar Nijmegen. Dit is niet onbelangrijk. De NS claimt namelijk dat in de maand december 93,5% van de treinen volgens dienstregeling rijden. Slechts 6,5% heeft vertraging, de rest op tijd. Dat klinkt goed! Maar wat houdt op tijd in? Volgens de NS:
Op tijd, dat wil zeggen dat de trein binnen een marge van 5 minuten aankomt op de aangegeven aankomsttijd.
Dus de NS voorkomt dat een trein te laat arriveert door hem botweg te cancellen. Als er dus een storing is moet je een aantal treinen cancellen om te voorkomen dat de cijfers in het rood zakken. Zoals hier:
foto van @PatrickWeijters
Hoeveel treinen er uitvallen, zijn daar cijfers van?
Een ander middel om de vertraging te beperken is gewoon door een station over te slaan. Gisteren vlak voor dat we stopten op Castricum werd omgeroepen dat het volgende station; Heiloo wegens vertraging werd overgeslagen. Mopperend stapten mensen uit om met de volgende trein naar Heiloo te reizen. Even later stopt de trein kort op Heiloo om wat mensen in te laten stappen, zuur voor de mensen die net waren uitgestapt. Fijn voor de NS want die rijdt binnen een minuut verder èn ze houden zich aan de belofte minder stations over te slaan: NS sloeg in 2014 minder stations over.
Ik moet er om grinniken. Niemand is bezig met de dienstverlening en waarom treinen vertraagd zijn. De politiek gooit met cijfers. De NS probeert hoge boetes te voorkomen. Het is allemaal gesjoemel in de marge en uiteindelijk moet de passagier alsnog met een schoenlepel in de treinen worden gepropt.
Foto van @Martin1960