Motor kapot, what’s next
Afgelopen woensdag reed ik terug richting huis over de A9. Ik reed iets gehaast omdat twee vrienden bij het stadsstrand de Kade zaten te wachten met een drankje. Ik rijd net de Velsertunnel uit als ik wat lichte trillingen voel in mijn stepjes. “Dat hoort niet”, dacht ik nog en nog geen km verder begon mijn motor raar te ratelen. Ik rijd de vluchtstrook op en laat mijn gas los en daar slaat mijn achterwiel vast. Op het motor-forum heb ik er wel eens over gelezen en instinctief trok ik mijn koppeling in en ik rolde in zijn vrij over de vluchtstrook.
Iets verderop is het tankstation en ik loop met de waarschuwingslichten aan richting de Texaco. Het zweet begint al aardig op te hopen onder mijn warme motorpak als ik Bart bel dat ik helaas niet naar het biertje kan komen. Bart en Martijn bieden aan om samen met de bus mij en mijn motor op te pikken. En ruim een uur later zit ik dankbaar in de bus naast mijn motor. We zetten hem af bij Motorcentrum Bruurs en stiekem turen we door de etalage naar andere motoren.
De volgende dag krijg een bericht dat ik al zag aankomen: Mijn motor is overleden, total-loss. Het blok is vastgeslagen. Er zit nog bijzonder weinig olie in en dat zal de oorzaak zijn. De garage en ik komen er niet helemaal uit hoe dit kan en waar de olie is gebleven. Er is olie bijgevuld, 8.000km eerder is hij nog nagekeken. Ook is er geen olie lampje gaan branden, dus het is een raar verhaal. Het is wel een 20 jaar oude motor. Hoe dan ook stuk is stuk.
Over 10 dagen had ik deze motor precies een jaar. 13.265km op gereden. Het was mijn eerste BMW en ik ga nu weer kijken naar een nieuwere BMW waar ik de 1.000km/week op kan doorbrengen. Ik heb al een beetje rondgekeken en het gaat waarschijnlijk een 1200 worden. Dit kan een R1200RT (karakteristieke 2-cylinder motor) of K1200GT (4-cylinder in lijn) zijn. Het wordt zoeken en kijken 🙂