Het gevaar van motorrijden
Druipend van het hemelwater kwam ik vorige week het kantoor van de DVB bank binnen. Sommigen keken verwonderd naar me en anderen met een soort medelijden. Door de regen rijden is niet ideaal, maar het is ook niet zo een vreselijke ervaring als men zou denken. De weg is, als het al even regent, niet gevaarlijk veel gladder. Een motorband heeft profiel ook aan de zijkant van de band waardoor het water netjes wordt weggeleid. Iets wat wel heel rot kan zijn is de tramrails die door een stad ligt. Dat is in de bochten vooral met regen erg glad. Het probleem verder is dat de regen het zicht aantast. De druppels op je vizier of de grijze waas van een regenbui zorgen dat je het allemaal niet zo goed ziet.
Overigens wat andere interessante cijfers:
37% van de ongevallen met een motor ontstaat door een menselijke fout van de motorrijder: inschattingsfouten, iets over het hoofd zien of gebrekkige vaardigheden.
Hiervan is 33% van de ongelukken gekomen door de onderschatting van slecht zicht zoals regen en 25% hebben net het rijbewijs ( > 6 maanden) en hebben last van een gebrek aan ervaring.
50% van de gevallen met een motor ontstaat door een menselijke fout van de autorijder: 70% van de ongelukken zien ze je botweg over het hoofd.
90% van de ongelukken zat het gevaar voor de motorrijder…. Bomen, auto’s en zaken als paaltjes helpen niet mee.
Dit is een leuke voor de APK-discussie voor motoren. Slechts 1% wordt veroorzaakt door een technisch falen van de motor.