the-engine-of-the-turkish-001Het is nu een week geleden dat er een vliegtuig van Turkish Airlines met vluchtnummer  TK195 uit de lucht viel in een akker nabij Schiphol. Ze waren goed onderweg naar de landingsbaan, maar het leek alsof het vliegtuig vermogen/snelheid te kort kwam en zou een vrije val gemaakt hebben iets meer dan een halve kilometer voor de landingsbaan. Vanmiddag rond twee uur zal de Onderzoeksraad voor veiligheid de eerste resultaten vrijgeven, toegelicht door Pieter van Vollenhoven. Trouwens nu deze man ook weer even in het voetlicht komt is er meteen reden om allerlei andere zaken naar boven te halen. Internet gonsde de afgelopen week van het nieuws, op woensdag was zelfs de website van schiphol door de onverwachte drukte er uit. Ook op Twitter blijven berichten met het keyword Schiphol doorsijpelen. Zelf complottheorie-fanaat Adam Curry heeft er zijn zegje totaal ongefundeerd over gedaan.

vliegtuig-reportage-6134En voor mensen die er virtueel niet genoeg van kunnen krijgen proberen in het echt er nog een glimp van op te vangen. Ik moet toegeven dat ik gisteren toen ik langs de crash-locatie reed ook mijn best deed om er iets van op te pikken. Uiteraard ben ik er niet speciaal voor omgereden, maar als je er toch langs rijdt? Een half oog op het verkeer dat maar loom voortbewoog en een ander oog op de crashlokatie zag ik het vliegtuig liggen. Ik had er al veel over gelezen, de foto’s gezien en mensen er over gehoord, maar toen ik hem zag liggen langs de snelweg die mij zo vertrouwd was leek het toch wat realistischer worden. Het was nu echt. Voordat ik goed en wel het vliegtuig zag werd hij alweer aan het oog ontrokken door schermen di elangs de snelweg waren geplaatst. Blijkbaar was dit een verstandige keuze, want zondag toen er wat hekken omgewaaid waren zijn er 4 kop-staart-botsingen gebeurd. Normaliter gebeuren hier buiten de spits weinig ongelukken, dus  deze vonden waarschijnlijk plaats door mensen die meer op het vliegtuig aan het letten waren dan de medeweggebruiker (die er waarschijnlijk ook niet met zijn hoofd bij was).

bildeNu komt de grote vraag? Hoe komt het? Zoals ik al boven zei gonst het op internet hier over. De meeste media en de daaraan gekoppelde experts zijn er uit dat het om een “undershoot” gaat. Als je dit woord opzoekt in de dikke Van Dale zal je daar de definitie niet vinden, maar op een dictionary site kreeg ik het volgende resultaat: “to bring an aircraft down short of (the runway, landing field, etc.) while trying to land“. Volgens een kort telefonisch interview op BNR met Michiel Spiers zijn dit soort ongevallen niet ongewoon. Tussen 2003 en 2007 schijnen er 45 van dit soort vliegtuigongevallen gebeurt te zijn, gemiddeld eens in de 3,9 miljoen vluchten. Meestal lopen dit soort ongevallen af zonder (zware) gewonden en zeer zelden met dodelijke slachtoffers. In Limburg twijfelt men aan de undershoot theorie in de limburger.nl. Bij een echte undershoot zou een vliegtuig enkele honderden meters voor de landingsbaan crashen en niet op zo’n afstand waar het ongeluk bij Schiphol plaats vond.

Maar ongeacht of we de term “undershoot” mogen gebruiken of niet, hoe komt het dat het vliegtuig gecrasht is? Was de brandstof op? Dat zou een groot schandaal zijn, want is dit dan het eerste ongeluk wat plaats vindt omdat vliegmaatschappijen zo zuinig mogelijk proberen te vliegen in verband met brandstofprijzen? Er is een vliegtuigmaatschappij dat zijn reddingsvesten thuis laat voor gewichtsbesparing en zo besparing in de brandstofkosten. Of komt het omdat een 29-jarige piloot die nog geen of niet veel vlieguren in dit type toestel had uitgevoerd? Is het een verkeerd ingestelde automatische piloot geweest? De schuld was een turbulentie die gecreerd werd door een voorgaand vliegtuig, oftewel Wing Vortex? Al deze speculaties vind je terug in allerlei nieuwsberichten.

SCHIPHOL-VLIEGTUIG-CRASHHet is ook een politiek spel, want de Turkse overheid heeft een groot deel van de aandelen in de vliegtuigmaatschappij. Stel dat dit bedrijf, wat een soort parade paardje is voor Turkije, door technische of menselijke fouten zwaar geblunderd heeft dan zet dat Turkije even in zwaar weer. De vraag is of dat ons land dat het onderzoek leidt in dank wordt afgenomen. Ik ben benieuwd in hoeverre deze politiek meespeelt.

De geloofwaardigheid van de Turkse regering zelf was in ieder geval ver te zoeken… Ze riepen de volgende zaken:
1. Geen doden – die waren er dus wel!
2. Geen onderhoudsproblemen – die waren recent voor het ongeval wel!
3. Zeer ervaren piloot – Maar daarnaast zat iemand die weinig ervaring had met het type toestel
4. Er was voldoende kerosine aan boord – Dit moet nog blijken uit het onderzoek, maar ik geloof hen niet op het woord.
Een collega met een Turkse vrouw gaf hier een verklaring voor: In die andere cultuur zou paniek sneller toeslaan en kunnen ze beter hun woorden later bijstellen dan onnodige paniek veroorzaken. Iets waar wij als nuchtere Hollanders misschien anders mee omgaan.

Het is allemaal speculeren, vanmiddag horen we de voorlopige resultaten van het onderzoek. Ik vraag me af wat ze uit de zwarte dozen hebben kunnen halen. Dit keer zijn ze gelukkig wel gevonden in tegenstelling tot de Bijlmerramp met El Al 17 jaar geleden, de laatste vliegtuigramp waar ik als 13 jarig jongetje een hele map knipsels van had gemaakt.

800px-britairb737-400g-docparpIk lees op een aantal websites trouwens lovende berichten over de piloten:

Wat ook gebeurt is, inschattingsfout of niet, de piloot heeft op erg knappe wijze een dorp en een snelweg weten ontwijken en zijn toestel, gezien de omstandigheden, op zeer knappe wijze relatief heel weten houden.

500 meter naar links en er waren honderden doden geweest, 150 meter verder en hij was rechtstandig in de A9 gedoken, 400 meter korter en hij was midden in het Rottepolderplein gedoken.

Ik vind dat de piloot heel goed zijn werk heeft gedaan om in z’n situatie zijn vliegtuig te laten landen zo dat er geen woonwijk dan wel autobaan dan wel andere objecten te raken .
het is wel eens waar een ramp maar toch zijn er ook lichtpuntjes en die zijn dat er een juiste keuze is gemaakt door de piloot om zijn vliegtuig in een afgelegen stuk weiland te laten landen en dat er niet meer slachtoffers zijn gevallen en dat er qua ramp het klein in gehouden .

aangezien dat er erg veel mensen in die omgeving wonen en werken vind ik het een mirakel dat de piloot zijn vliegtuig op die plek heeft laten neer komen .ik wens dan ook ieder die in het vliegtuig hebben gezeten heel veel sterkte toe met het verwerken van deze dag en voor de mensen die er wonen in deze buurt ook erg veel sterkte toe .

Piloot heeft heel proffesioneel gehanded anders was er veel meer doden geweest..

Er van uitgaande dat de ramp te wijten is aan stuurfouten, het is wel duidelijk dat ze er in de eindfase nog alles aan hebben gedaan om de schade te beperken. Dat lijkt me buiten kijf staan

Wat mij betreft over de doden niets dan goeds. Maar het lijkt me wel wat overdreven om de piloten nu al te gaan vereren als helden. Voorlopig tot er meer bekend is zijn zij het onderdeel van het probleem dat geleid heeft tot het vliegtuig dat daar in de modder neerplofte. Het veldje dat daar lag was precies in lijn met de landingsbaan, dus het lijkt meer toeval dan wijsheid dat ze daar gecrasht zijn. Verder zijn ze ook niet voortijdig gecrasht om te voorkomen dat er brand ontstond door vonkenregens op de landingsbaan, ze zijn gewoon botweg uit de lucht gevallen. Als het de bedoeling was om voortijdig een noodlanding te maken was dat waarschijnlijk wel iets anders gegaan. Dus laten we niet op de feiten vooruit gaan lopen. Wat trouwens niet in hun voordeel spreekt is dat de passagiers totaal niet op de hoogte waren van de problemen. Wellicht als ze de juiste procedures hadden uitgevoerd (crash houding, zeker weten dat gordel goed vast zit) had het een dode kunnen schelen?

Het is hier mogelijk om de laatste respect te tonen aan de slachtoffers. Ook is er een condoleance register geopend.

Ik vermoed dat het minstens 2 a 3 jaar gaat duren voordat we werkelijk weten hoe de vork in de steel zit. Als we uberhaubt op de hoogte gesteld gaan worden van de precieze oorzaak, ook door het behoud van de relaties tussen Turkije en Nederland.