Eind jaren 40 brachten de gebroeders Wilkes de Land Rover op de markt en tot hun verbazing werd het een groot succes. Een paar jaar later werd een groot deel van de productievloer voor deze nieuwe auto gebruikt en kwamen de twijfels.

Men was bang dat de productie in zou zakken en dat de zaken slechter zouden gaan, dus rond het begin van de jaren ’50 besloot Rover om naast de bekende Land Rover ook een Road Rover op de markt te brengen, zo was de cirkel weer rond, want de Land Rover was ooit afkomstig van een gewone auto. Het zou een auto worden met wat karakteristieke kenmerken van Land Rover erin.

De Road Rover werd gebaseerd op het twee wiel aangedreven concept en als voorbeeld werd de Rover P4 genomen. Men nam de achteras en het chassis van de P4. Hier linksboven zie je het eerste concept uit 1951. De auto had een vleugje “Toytown” en het oubollige concept werkte niet mee in het accepteren van dit prototype. Verder leek het management van Rover toch geen goed idee om een wat geciviliseerde variant op de Land Rover uit te brengen vanwege het aanhoudend succes van het model Land Rover zelf. De ontwikkeling van de Road Rover ging een stapje terug om alle aandacht aan de Land Rover en de nieuwe Rover P4 te schenken. De Road Rover werd haast vergeten door Rover, maar Gordon Bashford ging door met het ontwikkelen van de Road Rover. Dit eerste model is trouwens nog te bewonderen bij het British Motor Industry heritage Trust.

En in 1955 bracht hij de Road Rover Series II uit. Hij leek nog minder op de Land Rover dan de eerste Road Rover al deed en de auto werd meer met de nieuwe Rover P5 vergeleken dan dat het affiniteit met de Land Rover had. Naast het uiterlijk was er op het technisch vlak ook wat veranderingen; De wielbasis was verlengd naar 98 inch, de vooras was nu onafhankelijk geveerd en uitgerust met schijfremmen. De auto zou in productie uitgerust worden met de 2.286cc Land Rover motor.

Er werden verschillende prototypes gebouwd en de auto kwam angstvallig dichtbij een productiestatus, maar de vooruitzichten op de markt voor deze auto waren dusdanig slecht en het bouwen van de auto was zo complex dat men in 1958 de stekker uit het project trok.

Men zegt dat deze auto de basis vormt voor de auto die 10 jaar later een zeer vernieuwend concept zou zijn voor zijn tijd. De Range Rover.