LR prototype; APGP
Een APGP Land Rover, met deze woorden en het plaatje hier links moet het wat vraagtekens opleveren. Hopelijk zullen deze met het onderstaande stuk verdwijnen.
Een APGP oftewel Air Portable General Purpose Land Rover was ontwikkeld om de auto nog functioneler te maken. Men nam een normale 109″ Land Rover, dus als je van plas naar plas
rijdt kun je de rubbere balken samen met de steunen op de auto leggen
en er naar toe rijden.
De auto heet een Air Portable omdat hij makkelijk met luchtverkeer was mee te nemen, de softtop was eenvoudig te verwijderen en het raam was naar beneden te klappen zodat de auto’s op elkaar te stapelen zijn. Achterin waren twee banken over de hele lengte van de achterbak zodat er 10 man meegenomen kon worden.
De achterkant van de carrosserie werd iets verbreed vanaf net achter de deur tot naar achter en er kwam aan allebei de kanten een frame om twee hele grote ballonnen om drijfvermogen te creeren. De motor werd waterdicht gemaakt en de lucht inlaat werd met een snorkel verhoogd. De uitlaat werd met een klep ingericht zodat er maar de lucht of het water maar 1 kant op kan, naar buiten.
Met de ballonnen zijn een heleboel verschillende vormen uitgeprobeerd, van rechthoekig tot zelfs vierkant, maar de ronde vormen waren uiteindelijk de meest productieve vorm. Ook werkte balonnen voor en achter de auto niet zo goed en besloot men de ballonnen aan de zijkant te plaatsen. In alle gevallen werden de ballonnen met de uitlaat van de auto gevuld. Dit stond het leger erg tegen omdat het zo lang duurde voordat er genoeg lucht in de balken zaten en dan het voordeel van de amfibische auto al verloren was gegaan. Een ander nadeel was dat de auto allebei de ballonnen nodig had om te blijven drijven en dat het voor een scherpschutter erg eenvoudig was de auto te laten zinken.
Als de auto in het water ligt wordt hij voortbewogen door een schroef die aangedreven word door de PTO achterop de versnellingsbak. Sturen werd wat moeilijker omdat de wielen nog steeds gebruikt werden. Om zoveel mogelijk oppervlakte te geven om mee te sturen werd deze auto met 9.00×16 banden gebruikt. Dit betekent helaas wel dat rotondes een moeilijk obstakel werden vanwege de enorme draaicirkel.
De auto is nooit echt een succes geweest en een paar zijn er maar gemaakt. De Dunsfold Collectie is met een APGP begonnen, dat was de allereerste auto en nog steeds de liefde van de oprichter. Ze hadden er twee, maar ze hebben van twee 1 gemaakt en deze staat op de foto’s hier. De ander is verkocht aan een andere enthousiast die nu bezig is met een restauratie om straks nog een volledig funcionele auto op de weg te hebben.