Het gebeurt nog wel eens dat een auto achter je zit die zijn groot licht vergeten is of zijn koplampen fout heeft afgesteld en dan word je verblind. Een voordeel van modernere spiegels is dat er twee laagjes in zitten dat je de spiegel omlaag kan klappen. Je hebt geen last meer van het overvloedige licht, maar je kan nog wel de koplampen zien in een soort reflectie. Erg handig.

Maar laatst had Linda een intelligente vraag en ik zat met mijn mond vol tanden, hij luidde; “Hoe werkt dat dan?” Uhm goede vraag! Ik had een idee dat er twee spiegels achter elkaar zouden zitten en die enkel onder een bepaalde hoek werkten. Ergens zat daar wel de waarheid in, maar het klopt toch nog niet helemaal

Google is je vriend en na een korte zoektocht vond ik toch niet zoveel. Zelfs het altijd briljante howstuffworks.com bood helaas geen soelaas. Alexander vond op een Belgische site toch nog iemand die het wilde uitleggen en het is me nu gelukkig ook duidelijk. Mocht er iemand in de toekomst weer zo’n intelligente vraag stellen kan ik hem tenminste beantwoorden. Ik zal een poging wagen om het hieronder nog even neer te zetten;

Een spiegel heeft in principe twee glazen lagen. Een achterste glaswand die door een coating 100% spiegelt, daar zie je de normale weerspiegeling in als je hem op de normale stand hebt staan. En voor deze spiegelwand staat de tweede glazen laag. Deze weerspiegelt ook een beetje zoals een gewone ruit spiegelt als het er achter donker is. Als je de spiegel naar beneden klapt dan zie je in deze glazen laag waar je normaal doorheen kijkt de weerspiegeling, maar dan veel minder sterk waardoor je geen last meer van het licht hebt.

Dus normaal kijk je door de achterste spiegelende wand en neergeklapt zie je de weerkaatsing in de voorste glazen wand.

Als dit niet duidelijk is moet je nog maar even kijken op de originele uitleg van deze Belgische persoon.