Al jaren ben ik Microsoft gecertifieerd technicus en daar ben ik toch wel redelijk aan gewend. Laatst kwam ik in mijn zoektocht naar een oplossing voor een probleem de volgende certificering tegen; Apple Certified Support Professional 10.5. Gezien mijn notebook switch naar Apple was ik erg nieuwsgierig hoe dat in elkaar stak.

  • Apple Certified Support Professional (ACSP) is het startpunt en dekt de basis Mac OS X kennis.
  • Apple Certified Technical Coordinator (ACTC) gaat verder met de toevoeging; Mac OS X server kennis.
  • Apple Certified System Administrator (ACSA) is de titel van echte systeem beheerders die netwerken, systemen en complexe uitrollen kunnen opzetten en uitvoeren.

Ook hier kan ik dus een carrière in starten, met het verschil dat ik maar weinig bedrijven ken die werkelijk Mac OS X servers hebben draaien. Het lijkt me wel eens interessant om dit uit te zoeken, maar dat is nog even toekomst muziek.

Ik heb trouwens voor de grap eens een proefexamen gedaan voor Apple Certified Support Professional, in basis dus een helpdesk medewerker, en was zonder er voor te studeren geslaagd met een mager zesje. Dus wie weet in de toekomst!

Even een aanvulling op mijn bore-out post; ik kijk weer verder dan mijn neus lang is en ik kijk naar de toekomst! Goed teken. De bore-out en depressiviteit horen steeds meer tot het verleden.