Fijn stof deeltjes, iedereen viel een paar maanden geleden over het begrip en er werd enorm aan de bel getrokken. Duizenden mensen per jaar zouden overlijden aan de sluipende dreiging van fijnstof. Er komen steeds meer patienten met astma voor in de afgelopen jaren en de politiek bemoeide zich er ook mee; “Fijn stof deeltjes in de lucht tasten onze luchtwegen aan…” De tweede kamer vond dat ze maatregelen moest nemen en een wetsvoorstel werd opgesteld. Nu wees Carlo Brantsen in zijn BNR column op een Natuurwetenschap & Techniek artikel waarin aan de uitspraken van maanden geleden wordt getwijfeld. Is fijnstof zo schadelijk?

Een gevaarlijke twijfel als je ziet hoeveel maatregelen er al zijn genomen om de fijn stof dreiging te beperken. In de randstad wordt het gewoon om op de snelweg 80km/u te rijden en we hebben trajectcontrole om daar op toe te zien. Wel handig dat maatregelen van de regering voor onze gezondheid altijd geld oplevert. Het verlagen van maximum snelheid in combinatie met trajectcontrole, verhogen van de brandstofprijs, BPM op de aanschaf van een auto, het voorstel om het parkeertarief voor grote auto’s te verhogen.

Natuurlijk kost het een goede cent om traject-controle aan te leggen, maar daar wordt op bespaard als men het combineert met een snelweg renovatie (A10). En bij het geld dat er verdiend gaat worden staan de kosten flink in de schaduw. Ik kreeg laatst een boete binnen, ik had over het traject met 2km/u te hard gereden. Het is echt concentreren om niet te hard te rijden, want op een onbewaakt ogenblik, rijd je zomaar 90 en omgerekend met alle marges is dat te hard. Traject-controle helpt trouwens wel tegen de oude files heb ik al gemerkt, maar nieuwe files worden nu opgebouwd vlak voor de overgang van 100km/u naar 80km/u waar men op de rem gaat staan om niet gepakt te worden door de snelheids controle. In Rusland heeft trouwens iemand 4 jaar dwangarbeid gekregen toen hij te langzaam reed ….
Overigens heeft een andere website het er weer over dat sigarenrook schadelijker is dan de diesel uitstoot, dus een avondje uitgaan is slechter voor je dan een dagje op een parkeerterrein zitten. Handig voor de lobby om roken in de horeca te verbieden. Maar dat is op verzoek van een VVD’er uit de plannen 2004-2010 geschrapt. Pas trouwens ook op om in oudejaarsnacht over straat te lopen, het gehalte fijn stof deeltjes is namelijk velen malen hoger dan langs de snelweg te lopen.

Hoe gaan we nou echt het fijn stof probleem aan pakken (als het al zo’n probleem is) of zelfs het hele milieuvervuilend karakter wat betreft auto’s en voornamelijk de grote vervuilers; dieselmotoren? Er is een oplossing waar heel de Europese unie al druk mee bezig is, maar Nederland als 1 van de weinige landen achter blijft; biodiesel.

Biodiesel wordt uit plantaardige olie gemaakt, bevat geen zwavel en er is bij verbranding een verminderde CO2 uitstoot. Mensen die hier nu gebruik van maken lopen kans een boete te krijgen wegen accijns ontduiking. Biodiesel zou je namelijk al bij de Aldi of willekeurige andere supermakt in de vorm van zonnebloemolie kunnen kopen en dan draag je niets af aan de overheid en wettelijk zijn we dat verplicht. Gelukkig is het hier nog niet zo gek als in Italie trouwens. Er zijn een paar boetes uitgedeeld wegens accijns ontduiking, ondanks het groene hart van deze mensen, tot iemand een rechtzaak tegen de douane aanspande en met succes won. Tegenwoordig wordt het gedoogd om met biodiesel, plantaardige olie of zonnebloemolie te rijden volgens een artikel bij rondom 10.

Maar de invoering van biodiesel is duur, in Nederland wordt alleen nog biobrandstoffen gebruikt door een aantal enthousiastelingen, in Duitsland kan je het al aan de pomp kopen. Bij ons krijg je een boete omdat je een brandstof in je auto gooit dat niet vervaardigd is door de Nederlandse regering en dus niet belast is met accijns. Maar het is nergens te krijgen. En een beter milieu begint…

Fijn stof, milieu, ach we weten het allemaal niet zo goed en handelen toch alsof we alle kennis in pacht hebben. Dieselfilters, dealers die je een soort subsidie geven als je een oude diesel inlevert en een nieuwe auto meteen koopt. Waarom kijkt niemand naar de industrie en juist wel naar de automobilisten? Ik denk omdat bij het laatste het meeste geld is te halen. Waar ik mij het meeste druk om maak, wat moet je nou nog geloven van wat er in het nieuws is?