Chassis schoonbikken, slijpen en poetsen

Een groot deel van het weekend ben ik druk bezig geweest (gelukkig met ontzettend veel hulp) aan mijn chassis kaalmaken. Het was toch iets meer werk dan gepland…. Maar we zijn er bijna klaar mee. Vrijdag gaf Ko een verjaardagsfeestje, een heleboel vrienden kwamen opdagen; Bas, Sas, Bart, Ard, Martijn. Uiteindelijk werd het nog een gezellige boel en kwam ik er helaas niet aan toe om te beginnen met de auto.

Zaterdag zijn we begonnen met afbijt en staalborstels. De combinatie bleek ideaal want de verf vloog er af en al gauw zaten we op blank metaal. Eerst een rondje afbijt, dan even een momentje geduld en dan de bladders weg slijpen met de staalborstel op de boormachine. Wist je trouwens dat je ook verf kon verwijderen door het object in de magnetron te stoppen? Ik niet, maar las het hier..

Zaterdag ook nog even de juiste verf (POR-15) gehaald. Ik ben er helemaal voor naar Est gereden daar zat een klassieke autozaak waarvan ik wist dat hij het verkocht. Ik kon het ook via de website van een importeur kopen (POR15.nl) Deze man heeft een klassieke autozaak waar hij hele mooie dingen had staan. Het is jammer dat ik het teveel moeite vond om foto’s te maken en dat hij summier info op zijn website heeft staan, maar het zag er mooi uit. Allerlei klassieke auto’s. Na heel wat euro’s lichter kon ik dan eindelijk beginnen met schilderen, althans als het vieze klusje van de auto schuren eindelijk eens over was. Stiekem toch ook nog a 4×4 is born gekocht. Ik kon het niet laten en het maakte meteen een mooi kado voor Bas.

Zondag, weer een dag; Slijpen met een boormachine met accu is niet zo handig…. Maar de boormachines van de professionals waren klopboren en misten het stukje waarmee je de borstel kon vastklemmen. Ze hadden een SDS aansluiting? De accu’s waren zo leeg, nu hadden we een slijptol met wat meer power en ging het werkje nog sneller. Maartje was erg behendig met de bandschuurmachine en met wat support van Ko schoot het geheel al weer redelijk op. Aan het eind van de dag was 1 kant klaar en de dwarsbalken allemaal gehad, op de achterbalk na, waar een gaatje in zit :S

Nu is het maandag en ik ga vanavond nog even hard aan het werk met het restant schuren, dan moet ik ergens in de komende week de boel ontvetten met ammoniak en in de eerste POR-15 laag zetten. Ik heb goed contact met Jaap van Twisk, dus deze week ook even langs voor het technische verhaal. Handig een Land Rover connaisseur in de buurt. We zullen doorgaan…