,

Motor is weg… Lang leve de auto?

Pf… saai. Daarom maar even een stukje schrijven om mezelf weer wat actiever te maken en hopelijk jullie ook een beetje te vermaken als je het op kan brengen de hele tekst door te spitten. Was laatst op een feestje en iemand vroeg hoe mijn verjaardag was. Ik wist dat hij vaak op mijn website keek, maar ik moest hem toch nog alles vertellen omdat hij het zoveel tekst vond en geen zin had om het te lezen Och het was meteen een basis voor een gezellig gesprek, ik heb mensen gehoord die dit met veel plezier lezen, dus als één iemand het leest is mijn doel al gehaald en het is leuk voor later; voor mijn kinderen, die mij dan uitlachen omdat ik dit nog ouderwets met een toetsenbord er in heb geklopt.

Het leven kan soms best saai zijn, moe door het vroege opstaan en het sociale leven niet op tijd naar bed gaan, moeite om je gedachtes bij de les te houden. De radio staat naast je te tetteren om toch nog een beetje bij de les te houden. Ik ben bij DTO een code aan het schrijven, code in VBS & TSQL om Stored Procedures in een SQL database en bijbehorende permissies te registreren in een…. database Het klinkt heel interessant, (vind ik) maar het is verre van dat. Ik ken de code niet zo goed en moet om de zoveel termen weer eens checken waarom het niet werkt. En schrijf ik wel de goede code en dan blijkt die methode weer niet te werken in dit uitzonderlijke geval. Ik vind het leuk om PHP te schrijven en websites te maken. Maar zo’n enorme computernerd (die dagen achter elkaar achter zijn computer zit om een button te laten werken) worden is niet iets waar ik van droom. Wat wil ik dan? Ehm…. Tja, toch wel een beetje scriptjes schrijven om het leven iets makkelijker te maken. Dus dat saaie droge code schrijven en leren hoe het werkt is toch wel zinvol om straks er baat bij te hebben. Er zijn nog bedrijven waar ze elke computer langs gaan om serienummers, harde schijven, processor snelheden en geheugen gaan inventariseren. Ik heb net geleerd dat daar ook een scriptje voor is waarmee je dit soort dingen elke keer als je inlogt in een database vastlegt. Door een cursus ben ik tot het besef gekomen dat met wat basisscript kennis jezelf kan onderscheiden van die 1000-den beheerders die ook allemaal het MCSE-status hebben gehaald. Ben je nog niet overtuigd en heb je wel affiniteit met het vak, dan kan heb ik hier een artikel wat je misschien op andere gedachtes brengt.

Vandaag mag ik mijn auto halen, nou ja er is weinig halen bij. Yacht-autodienst of hoe het officieel heet komt hem helemaal in het dorpje Warmenhuizen afleveren. Over twee uurtjes staan ze op de stationsstraat om de sleutels over te geven Dan zal ik met de auto pendelen tussen Den Helder en Amsterdam in plaats van op de motor. Deze laatste is toe aan een rustpauze. Ik heb nu in de afgelopen zeven maanden bijna 21.500 km afgelegd en hij is toe aan een opknapbeurt. De pekel tast hem al aan als gemene blauwe plekken op de achterbrug, de buizen beginnen al dezelfde rode uitslag te krijgen en ik had op het motor-forum gelezen over een bepaald soort verf in een spuitbus dat ook een soort twee componenten autolak is, dus dat ga we eens uitproberen op de zielige onderdelen en ze een nieuwe glans geven na een stevige roskam-beurt.

Morgen als ik die auto heb, dan moet ik mezelf er toe dwingen een beetje op tijd heen te rijden. Te laat komen mag hier, als je maar je 8 uur volmaakt en ergens tussen 7 en 8 uur binnen komt lopen. Maar als je om half acht voor de poort verschijnt, dan sta je in een behoorlijke file. Ze hebben hier twee poorten, hoofd- en zuidpoort en daar staat een flinke file voor omdat er ongeveer 5500 man tussen 7 en 8 begint. Met de motor sukkel je er altijd met een brede grijns langs en als je een beetje handig je toegangsbewijs uit je pak weet te vissen hoef je niet eens stil te staan. Nu ben ik gedegradeerd naar ook zo een filerijder… koekblikker… doosjeszitter… sardientje… eenheidsworst… leasebak-rijder… gevaar-op-de-weg… etc. etc. Zal ik in de file moeten aansluiten.

Lang leven de A7 trouwens! Alle frustraties die ik opgebouwd heb in de tijd dat ik over die @#$&^%! A4 moest rijden kom ik niet tegen op de A7. Ze rijden er vrijwel altijd rechts, tenzij er uiteraard ingehaald moet worden en als iemand even vergeten is weer terug te gaan naar de rechterbaan, hoef je maar even met je lichten te knipperen en ze schuiven op. Heerlijk… De gashendel op 140 en lekker over de rechterbaan zoeven om soms even een slinger te maken langs de vrachtwagens of trage auto’s. Soms zoeft er een auto met 150+ voorbij en dan moet ik weer aan mijn roze papiertje denken die ik nog graag zou willen houden Maar ik ben in ongeveer 50 minuutjes van mijn huis op de marine-haven in Den Helder, dus racen is niet echt nodig