Ik kreeg dit onderstaande door van 1 van de velen Land-Rover mailingen die ik ontvang, wellicht interessant voor anderen om te lezen. Het was opgestuurd door de in onze kringen redelijk bekende Marc Rengers Het is de laatste tijd steeds meer in het nieuws, rijden op koolzaadolie. Voordat er getankt kan en mag worden met PPO (pure Plantaardige Olie) moet eerst de dieselmotor geschikt gemaakt worden voor koolzaadolie.

“Wij hebben de eerste Land Rover van Nederland geschikt gemaakt voor het rijden op PPO, de tweede auto is inmiddels ook omgebouwd en de derde staat op de brug.
Uiteraard kunnen wij ook andere merken personenauto’s ombouwen. Per auto wordt gekeken of het brandstofsysteem geschikt is en of er genoeg ruimte is voor een tweede tank.

Zodra de ombouw een feit is, krijgt u van ons een certificaat voor accijnsvrijstelling en is het rijden op PPO een feit geworden. De kosten van de ombouw zijn gemiddeld binnen twee jaar terugverdiend en het wordt door de stijgende brandstofprijzen voor diesel alleen maar voordeliger voor u. Bij ons bedrijf staat een 1000 liter tank PPO, zodat u hier kunt tanken, maar u kunt ook een tank bij u thuis laten plaatsen. ”

Meer informatie vindt u op www.koolzaadolie.net maar u kunt ook bellen met 0416-355099 of mailen naar info@koolzaadolie.net
Tevens hebben Ad en Gertjan ook de krant gehaald.

Hieronder het verslag:
Zaterdag 16 juli 2005 Brabants Dagblad

Gebruik van koolzaadolie als brandstof (ppo) vereist aanpassing van de auto. In Genderen, in het Land van Heusden en Altena, zijn de eerste aangepaste auto’s al van de brug gekomen.

In Hilversum rijdt al een Land Rover rond, die geschikt is gemaakt voor het rijden op koolzaadolie. Bij A&G LandRover-Unlimited in Genderen staat nummer twee al op de brug, bestemd voor een klant op terschelling. Binnenkort kan ook Remmelt Schuurling, eigenaar van schoonmaakbedrijf De Schoonmaker, stukken goedkoper tanken met zijn dan omgebouwde Land Rover.

Sinds vorige week produceert de eerst oliemolen van Nederland in Delftzijl biologische brandstof voor voertuigen. A&G heeft zich verzekerd van afname. Ad Groenenberg en Gertjan Honders, de twee eigenaren van LandRover-Unlimited, hebben zich laten opleiden voor professioneel ombouwstation in PPO. “je kunt wel slaolie in de tank gooien, wat stukken voordeliger is, maar het is behalve illegaal, ook niet goed voor je motor.”

“Auto’s worden bij ons aangepast, je ontvangt een certificaat en de motor zal geen problemen krijgen.” Koolzaadolie komt uit de Natuur, boeren dorsen de koolzaadplanten. In de olie worden de planten geperst.

Het afval wordt verwerkt tot ondermeer veevoer. De koudgeperste, plantaardige olie is geschikt als brandstof.

INVESTERINGEN

Een electronisch testkastje van 1.500,- Euro en een tank van 750,- Euro vormen de belangrijkste investeringen bij de ombouw. Exclusief BTW zou dan zo’n 3500,- Euro moeten kosten.

Met een luxe auto waarmee je 30.000 km per jaar rijdt, verdien je in twee jaar terug. Koolzaadolie kost 65 cent de liter, diesel aan de pomp 1,08! Het voordeel van koolzaadolie is ook dat de roetdeeltjes grotendeels verdwijnen. Wat er aan roetdeeltjes uitkomt is niet kankerverwekkend. De CO2 uitstoot wordt gereduceerd tot nul.

DIKKER
Koolzaadolie is wat dikker dan diesel. Voordat het gebruikt kan worden, dient de olie verwarmd te worden. Dat gebeurt met een warmte wisselaar. Bij een temperatuur van 60graden, schakeld het brandstofventiel om en wordt de dieselinstallatie uitgeschakeld. Diesel blijft nodig om de auto te starten. Daarom behoudt de auto een kleine tank voor diesel.

In Nederland staat het gebruik van biologische brandstof nog in de kinderschoenen. Duitsland kent al 300 oliemolens en 150 tankstations waar puur plantaardige olie (ppo) kan worden getankt. Ad: “In Nederland zie je elke week nieuwe ontwikkelingen. In zeeland vaart al een boot van Rijkswaterstaat op PPO, de afvalwagens van Sita rijden er ook al mee. Bijna elke auto dat op diesel rijdt, kan in aanmerking komen voor PPO. Het hangt van de brandstofpomp af of het mogelijk is. Dat kan per type verschillen, maar het kan niet meer uitblijven dat autorijdend Nederland in PPO een grote vlucht neemt.