Het kenteken van een motorZoals sommigen misschien is opgevallen let ik op nummerborden, een rare hobby. Wat me nu opvalt is dat er veel met 00-Px-xx rondrijden waar x een letter is en 0 een cijfer. Vooral de wat duurdere auto’s zie je veel met een P rondrijden als de MPV’s, volvo’s en audi’s. Je moet toch wat doen als je opgesloten zit in een koekblik tussen Utrecht en Amsterdam. Nummerborden, het is zo normaal, maar wat weet je er van? Ik heb wat info opgezocht, misschien wel leuk om te weten?

De geschiedenis

Twee jaar nadat de eerste auto in Nederland rondreed, in 1899, werd de kentekenplaat geintroduceerd en dit werd toen nog een rijvergunning genoemd. Het begon niet zo ingewikkeld en was gewoon een plaatje met een volgnummer, omdat de ’11’ een gek getal was werd deze overgeslagen en toen op 15 januari 1906 de laatste ‘rijvergunning’ werd afgegeven waren ze al op nummer 2065. Vanaf dit moment moesten autobestuurders en ene rijbewijs en een nummerbewijs hebben, deze werd volgens het nieuwe systeem ingericht dat elke provincie zijn cijfer had met daarachter een volgnummer. Per provincie werd dus een registratie bijgehouden, want men kwam immers toch zelden over de provinciegrenzen.

Kentekenplaat lichte aanhanger (< 750kg) Ons nummerbord

In 1951 werd besloten dat het provinciale systeem niet meer functioneerde, men overschreed te vaak de provinciegrenzen en het overzicht was kwijt. Er was behoefte aan een centrale registratie van de auto’s. De Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) werd in het leven geroepen met een nieuw nummerbord.

1951 t/m 1978 – Letters voor de cijfers (AB-12-34)
Bij deze nieuwe series werd begonnen met de twee letters voor de vier cijfers te plaatsen. Het eerste kenteken dat werd afgegeven was ND-00-01.

De welbekende donkerblauwe1965 t/m 1973 – Letters achter de cijfers (12-34-AB)
In 1965 kwamen de twee letters achter de cijfers. Het eerste kenteken was toen 00-01-AD.

1973 t/m 1978 – Letters tussen de cijfers (12-AB-34)
In 1973 werd het eerste kenteken afgegeven met de letters tussen de cijfers. Dat was 00-AD-01. In deze drie series werden de lettercombinaties SA en SS niet gebruikt, omdat deze teveel aan de tweede wereldoorlog herinnerden.

1978 t/m 1991 – Cijfers tussen de letters (DB-01-BB)
Toen deze drie series op waren zijn we begonnen met de kentekens met vier letters en twee cijfers. Het eerste kenteken (DB-01-BB) werd in oktober 1978 afgegeven.

1991 t/m 1999 – Cijfers achter de letters (DB-BB-01)
Na het volraken van deze serie werd het tijd voor weer een andere combinatie. De letters voor de cijfers. DB-BB-01 was het eerste nummer en werd in september 1991 afgegeven.

1999 t/m nu – Cijfers voor de letters (01-DB-BB)
Vanaf juni 1999 kwamen de cijfers vóór de letters. Het eerste nummer was 01-DB-BB. In de huidige series van vier letters en twee cijfers staan geen klinkers. Dit is gedaan om ngewenste woordvorming te voorkomen. Ook worden de letters C en Q niet gebruikt, omdat deze letters te veel op een nul lijken.

De toekomst

Onze nieuwe nummerborden die na deze reeks komen zijn reeds bekend en het krijgt een volstrekt andere cijfer-letter-combinatie. In September 2005 gaat de eerste combinatie 01-DBB-1 op een brom- of snorfiets, de eerste personenauto met de nieuwe combinatie volgt veel later.

Omdat de combinaties met de beginletter B (01-BBB-1) zijn gereserveerd voor bedrijfswagens, die met C (01-CBB-1) voor het corps diplomatique en de letters D en F voor bromfietsen, is het eerste kenteken voor een personenauto 01-GBB-1 en Met de nieuwe combinatie verwacht de dienst zeker zes jaar vooruit te kunnen, daarna volgt de combinatie 1-BBB-01. Bekende afkortingen (VVD, LPF, PSV, NSB, GVD, NSB, TBS, LYK, SS en SD) worden uit gesloten en andere combinaties kunnen worden uitgesloten op voorwaarde dat de combi nog niet is uitgegeven.

Een exoot, export nummerbordDe speciale nummerborden

Ons huidige nummerbord systeem kent wat exoten, hieronder noem ik ze even op
De x staat voor een willkeurige letter en de 0 voor een willekeurig cijfer.

SS en SA – Ivm de 2e wereldoorlog associatie uitgesloten
AA-00-00 – Gereserveerd voor het koningshuis
BN-00-00 en
GN-00-00 – Speciaal voor mensen die een auto in NL willen rijden, maar de auto niet invoeren in Nederland. (dankzij comment)
BO-##-00 en
00-BO-## – Aanhangwagens die afkomstig zijn uit een land waar voor deze aanhangwagens geen afzonderlijk kenteken is vereist en die worden voortbewogen door een in Nederland geregistreerd motorrijtuig
CD-##-00 en
00-CD-## – Corps Diplomatique voor auto’s van de ambassades
GV-##-00 en
00-GV-## – Motorrijtuigen met beperkte snelheid en landbouwtrekkers, die in het grensverkeer worden gebezigdDe garage-plaat
HA-00-00 – Handelaarskenteken voor autohandelaars
HH-##-00 en
00-HH-## – Bromfietsen, die deelnemen aan het verkeer in landen waar voor deze voertuigen een kenteken is vereist
KM-00-00 – Koninklijke Marine
KL-00-00 – Koninklijke Landmacht
KW-00-00 en
KO-00-00 – Defensie ondersteuning
KV-00-00 en
KP-00-00 – Koninklijke Marechaussee
KQ-00-00 – Defensie aanhangers
LM-00-00 – Koninklijke Luchtmacht
Mx-xx-00 en
00-Mx-xx – Motoren (tweewielers)
Ox-xx-00 en
00-Ox-xx
– Zware aanhanger kenteken
Wx-xx-00 en
00-Wx-xx
– Aanhanger kenteken
ZZ-##-00
00-ZZ-##

Een hele interessante site over Nederlandse kentekens zie hier. je kunt hier ook informatie over nummerborden in andere landen vinden.

3 antwoorden

Reacties zijn gesloten.