Het Rover logoVoordat de Land Rover werd gebouwd heeft de Rover fabriek wat geschiedenis meegemaakt. Hier probeer ik een beeld te schetsen hiervan. Hieronder zie je het geschreven stuk. Vind je het goed/slecht/geweldig/stom? Je kan hieronder reageren!

Naaimachines

In 1860 begon iemand met een naaimachine fabriek onder de naam “Coventry Sewing Machine Company”. Na ruim 20 jaar nam John Starley het roer over en stapten ze over van naaimachines naar fietsen en driewielers. Het bedrijf werd toen omgedoopt naar Rover Cycle Company.

Fietsen

Toen ze hiermee begonnen was het standaard idee van een fiets nog steeds wat wij kennen uit de boekjes met het grote voorwiel en kleine achterwiel. Rover Safety BicycleRover liet zich hier niet in meeslepen in en bouwde de Rover safety bicycle. Hiermee waren ze als eerste aan het werk met het concept fiets wat we nu zo goed kennen. En al snel werd het concept van deze nieuwe fiets over de hele wereld geexporteerd. Ze boden meer stabiliteit, ze waren beter te handelen, veiliger en prettiger voor vrouwen.

Even werd er even een mislukte poging ondernomen om een drie-wieler met electro-motor op de markt te brengen, maar men is nooit verder gekomen dan een prototype. De batterijen waren te zwaar en de actie-radius was te klein. Daarna bleven ze bij hun succesvolle fietsen en driewielers tot 4 jaar in de nieuwe eeuw.

Auto’s

Net na de wisseling naar de nieuwe eeuw overleed de directeur van het succesvolle bedrijf en een nieuwe wind ging door het bedrijf. In 1902 na het overlijden van de directeur maakte Rover zijn eerste motor. In 1904 besloot Rover Cycle Company Limited zijn eerste auto te maken omdat Groot Brittanie eindelijk een stabiele automarkt had en Daimler had bewezen dat een automobiel bouwen een succesvol product kan zijn.

De Rover 6Het bouwen van auto’s bleek een dusdanig succes dat men twee jaar later besloot totaal over te stappen naar de productie van auto’s en er werd ook een naam verandering doorgezet; Rover Company Limited. Uiteraard werd Cycle eraf gehaald nadat er enkel nog auto’s werden geproduceerd, maar Rover Cycle Company ging wel verder met fietsen maken als dochterbedrijf van het grote bedrijf.

Met Edmund Lewis als designer “gestolen” van Daimler brachten ze de eerste auto uit, de Rover Eight een tweezitter met een 1,3L 1-cylinder motor, die 8pk leverde, verder had hij achter had geen vering en voor een dwars geplaatste bladveer.

Rover Motorcycle 1915Oorlog I

Tussen 1914 en 1918 stopte alle autoproductie bij Rover en werden er motorfietsen geproduceerd voor het Britse en Russische leger samen met vrachtwagens en auto’s die de basis waren voor legerleiding en ambulances. Na de oorlog wilde de Britse regering van een munitiefabriek af en Rover Company kocht dit op om hier de autoproductie voort te zetten.

Depressie

Rover begon had rond 1920 zichzelf neergezet als een van de belangrijke auto-producenten. Maar de depressie in de jaren twintig haalde alle groei uit de automarkt haalde en rond 1927 balanceerde Rover op de afgrond van een faillisement. Gedurende deze tijd had het noodlijdende bedrijf heel veel wisselende bestuursleden tot Spencer Wilks en zijn broer Maurice Wilks werden aangesteld en er wordt gesuggereerd dat deze twee het bedrijf hebben gered van de afgrond.

Toen deze broers bij Rover binnen kwamen gingen ze een ander produkt op de markt zetten welke speciaal bedoeld is voor mensen die iets beter wilden dan een Ford of een Austin. Rond 1933 kon Rover zeggen dat ze gespecialiseerd waren in prestigieuze auto’s en daarnaast hadden ze ook wat kleine goedkope modellen. Verder had alle malaise allerlei optimalisaties op de productielijn doorgevoerd. Voorbeeld hiervan is dat alle modellen zoveel als mogelijk onderdelen zouden delen.

Oorlog II

Aan het eind van de jaren ’30 werd het duidelijk dat een oorlog onvermijdbaar was en de Britse regering ging “Shadow Factories” bouwen. Deze werden vlakbij andere belangrijke fabrieken geplaatst om te helpen in de productie van oorlogstuig. Deze fabrieken werden grotendeels betaald door de regering en gerund door private ondernemingen. Zo ook liet Rover zich in met twee “Shadow Factories” Eentje werd gebouwd in Birmingham en de tweede werd geopend in Solihull waar voornamelijk motoren voor vliegtuigen en tanks gebouwd werden. Solihull werd vanwege deze belangrijke productie uitgerust als een goed ford en de oplettende bezoeker aan de fabriek kan nog steeds basis zien waar ruim 60 jaar geleden machine geweren op hebben gestaan.

Model van Solihull tijdens de tweede Wereldoorlog

In 1940 werd Rover gevraagd door de regering om deel te nemen in een geheim project om een bedrijf Whittle te helpen in het ontwikkelen van gas turbine motoren. Men nam het ontwerp van Whittle en besloot dat dit beter kon en uiteindelijk werd er een Rover versie ontwikkeld, de B26. Een leuk detail is dat nadat Rolls Royce de ontwikkelingen over nam werd deze B26 de basis voor de eerste gas turbine gebruikt in een vliegtuig.

Na de oorlog

Rover P2In 1944 zag men een einde aan de oorlog komen Rover besloot om de productie van hun vooroorlogse auto’s weer op te starten in de Solihull fabriek. De oude fabriek waar tot voor de oorlog auto’s werd geproduceerd was hevig beschadigd dankzij de oorlog en de Solihull fabriek kon overgenomen worden van de regering.

Tot voor de oorlog moment had Rover zich voornamelijk gericht op de Britse automarkt, maar toen de oorlog voorbij was werd gedwongen om zich ook op de export van auto’s te storten. Dankzij de oorlog was er namelijk een groot te kort aan staal ontstaan en dit werd op rantsoen gezet. Je moest een vergunning krijgen om staal te halen en het staal werd beschikbaar naar mate hoeveel auto’s een autobouwer exporteerde. Rover begon rond deze tijd met het bouwen van auto’s waarvan het stuur links zit, maar eigenlijk waren ze op zoek naar een nieuwe auto waarmee ze een gat in de markt zouden slaan. En door hierover te brainstormen ontstond het idee van de Land Rover.

Bronnen

http://www.winwaed.com/landy/history/timeline.shtml

http://www.roverklubben.se/histe.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_%28car%29