Nieuwe motor in Series

Iemand stuurde me laatst een mailtje met de volgende vraag;

Beste Floris,

Vol enthousiasme heb ik je site bekeken.

Zelf ben ik in het bezit van een serie 3 6 cilinder 1978.
Ik ben in overweging om de motor te vervangen voor een diesel.
Ik heb namelijk wat mankementen aan de zes.

Nu heb ik het aanbod van een Isuzu diesel met een complete aandrijflijn van een Range Rover.
Weet jij of dit mogelijk is?

Met vriendelijke groet,
Mike

Een vraag die wel vaker gesteld wordt op verschillende fora.
Hieronder beschrijf ik een beetje hoe ik er over denk;

Hoi Mike,

het is erg goed mogelijk, maar het vereist wel wat kennis en doorzettingsvermogen. Het eerste is nog niet zo lastig, want kennis kan je vergaren, maar het laatste is de uitdaing, doorzetten.
Het probleem zit een beetje in de aandrijflijn, past het langs het chassis? moet je aanpassingen aan het chassis doen? Het is allemaal goed mogelijk, maar met meten kom je er achter en als je het chassis moet aanpassen is het wat extra werk. Geen ramp, maar wel goed om te weten. Motorsteunen zal je moeten aanpassen, het kan haast niet dat deze toevallig hetzelfde zijn. Verder zal je een hoop electriciteit moeten aanpassen. Een hoop zal verdwijnen omdat benzine meer electrisch troep nodig heeft dan een diesel. De laatste uitdaging zit hem in de vooras. Een Range Rover versnellingsbak is permanent 4×4 en je vooras is hier niet op gebouwd. Je zal deze moeten vervangen voor een andere vooras. Mogelijkheden zijn als volgt; Een vooras van de LR “Series III” Stage One, maar deze zijn schaars omdat mensen die een Stage One hebben reserveonderdelen willen of om dezelfde reden als jij die as wilt hebben. Een oplossing kan het volgende zijn, maar dan ben je behoorlijk bezig; Neem Range Rover assen, deze kan je al voor weinig kopen en laat ze ombouwen naar bladveren, zelf wilde ik Discovery assen nemen. Dit betekent wel dat je auto iets minder snel optrekt vergeleken met je Series assen en een hogere snelheid hebt, maar omdat de diesel meer vermogen levert zal je dit minder merken. Dan kan je in permanente 4×4 rijden, ook een stuk veiliger. Een ander voordeel is dat je dan schijfremmen hebt en dus je auto naar een wat modernere auto tilt. Het is een hele klus, maar levert wel een betrouwbare fijne auto op.

Als je het gaat doen, gooi niet je 6-cylinder weg, het is een mooi motorblok en wellicht als je het als een hobby ziet kan je hem weer een beetje opknappen. Anders kan je hem verkopen, omdat het zo’n zeldzaam blok is zal je er nog wel wat geld voor kunnen vangen.

Ik kan me goed voorstellen dat je het wilt vervangen, die 6-cylinder is een uitdaging in onderhoud en kost een hoop energie om lekker aan de gang te houden. Een alternatief voor het vele boven beschreven werk is om de serie assen te laten zitten en een versnellingsbak te kiezen die op de diesel past met een conversiekit (waar je via google wel wat op kan vinden). Dan kan je de assen laten zitten en scheelt het behoorlijk wat werk.

Meer info? Dan kan je me altijd vragen of hier kijken;
http://www.prikpagina.nl/archief/read.php?f=1003&i=345746&t=345528
http://www.prikpagina.nl/archief/read.php?f=1003&i=366072&t=365952
http://www.prikpagina.nl/archief/read.php?f=1003&i=364254&t=364137
http://www.prikpagina.nl/archief/read.php?f=1003&i=357158&t=357122
http://www.prikpagina.nl/archief/read.php?f=1003&i=333701&t=333675
http://www.expeditionlandrover.info/200tdiconversionIntro.htm
http://www.roversnorth.com/forums/showthread.php?t=958

groetjes,
Floris

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik heel veel plannen heb gehad die haalbaar waren, alhoewel het veel werk betekende. Maar geen van de plannen heb ik uitgevoerd. Het was teveel werk en een gebrek aan een goede plek om te sleutelen heeft de twee projecten die ik had doen falen! Wijze raad; Denk er goed over na en besluit dan om aan zo’n groot project te beginnen.