De nieuwe Morgan, is hij mooi? Ik vind van wel, is het een ECHTE Morgan? Ik ben niet gekwalificeerd om daar een antwoord op te geven. Maar wat ik wel kan is info verzamelen en hieronder een stukje Morgan met als einde foto’s van de nieuwere modellen.3 wielerDe Morgan, beter bekend als de oudste nog puur Britse autoproducent.

Deze klassieke Engelse auto is ooit begonnen als een driewieler, welke de snelste auto van zijn tijd was met een 7pk motortje. Morgan bouwde deze auto nadat hij vond dat zijn auto de “Eagle Tandem three-wheeler” wat verbeteringen kon gebruiken.

Trots werd deze op de Olympia Motor Show in 1910 (tegenwoordig British Motor Show) gepresenteerd door de bedenker en bouwer H.F.S. Morgan. De twee-zitter driewieler werd een jaar later op dezelfde show gepresenteerd. De interesse voor de auto was zo groot dat men al gauw uit de Malvern Garage groeide enin 1918 werd een heuse fabriek neer gezet; De Pickersleigh Road Factory, welke helaas enige tijd geleden is platgegooid om plaats te maken voor bejaardenflats.

Een model van de Morgan won in de jaren 20 met een driewieler zoveel prijzen dat hij in 1925 verplicht werd om op een rondje achterstand te beginnen.

De oude (links) en de nieuwe (rechts)In 1936 werd een nieuw model geintroduceerd, de 4-4, wat stond voor 4-zits en 4-cylinders. In 1946 zou dit omgedoopt worden naar 4/4 en in 1950 werd de +4 geintroduceerd. Dit model (4-4, 4/4, +4) zou zo een succes worden dat nu in 2006 het 70-jarig jubileum met een speciale uitgave gevierd wordt.

Deze auto zou de stamvader zijn van het model dat nu nog wordt geproduceerd. Morgan heeft een poging gedaan een restyling op het model uit te voeren, maar met de +4+ was dit door slechte verkoop een mislukking geworden. De basis uit 1936 werd gebouwd op een stevig stalen chassis met een skelet van essenhout en plaatdelen. Zo geeft de auto een uitstraling van ambachtelijke koetsenbouwers.

In 1968 lepelde Morgan een 3,5L V8 in de +4 en werd tot een +8 gedoopt. De spatborden voor moesten ieder een inch naar buiten verplaatst worden en het resultaat was een ‘scary fast‘ auto. De +8 zou een Ferrari Testarossa voorblijven tot om nabij de 130 km/u. Momenteel zit er een 4L V8 in die 190pk levert en toen Morgan het 35-jarig jubileum vierde van de plus 8 in 2003 waren er 6000 exemplaren gebouwd. Er werd ook een jubileum versie uitgebracht van de plus 8 waarvan er maar 190 zijn gebouwd.

Morgan RoadsterDe plus 8 werd in 2004 opgevolgd door de Morgan Roadster V6 gepresenteerd net als de allereerste Morgan op de British Motor Show. Met een 3L Ford motor V6 en een vermogen van 225pk was het een waardige opvolger van de plus 8. Helaas was het niet meer met een Engelse motor, maar met een Amerikaanse krachtbron. Later werd ook een lichtgewicht versie van deze auto uitgebracht welke maar 850kg woog ten op zichte van de normale 940kg. Met een vermogen van 248pk in de lichtgewicht werd het een bloedsnelle auto. Morgan is van plan in 2006 er de Power Torque Morgan Motor Company Challenge mee te winnen.

Plus 4 in het blauw December 2004In 2004 werd overigens ook de plus 4 opnieuw uitgebracht. Het einde van de Rover T16 motor in 2000 betekende even ook het einde van de plus 4. Deze nieuwe auto is uitgerust met een Ford Duratec 2.0L met een vermogen van 145 pk. Deze auto met de V6 Roadster, de Aero 8 en de 4/4 geven Morgan een breed marktsegment.
Enige tijd geleden heb ik, samen met Bas, Fred mogen helpen met de logistiek van een Morgan-rally, de vijf uren van Bergen. Wij waren manusje van alles en wij vonden het met onze auto interesse prachtig. Daar kwamen we de eerste Aero 8 tegen en een hoop discussie ontstond… Een hele groep Morgan-liefhebbers waren die dag samen en discussieerden of dezeMorgan nog wel een Morgan uitstraling heeft. Die dag was er zelfs een oudje, dus het contrast was groot. De één vond hem prachtig, de ander niet. Ze zijn er niet uitgekomen, maar het blijft toch een Morgan. Ze hebben er trouwens zelfs een race versie van gebouwd.

Morgan Aero 8, radicaal ander ontwerp

Een Aero 8 komt vanaf 58.500 pond (zonder afleveringskosten) met een 4,4 Liter V8 BMW motor op een zes-versnellingsbak. De maximum snelheid ligt rond de 250km/u en hij zit binnen de 5 seconden op de 100km/u. Zie hier een PDF met wat gedetailleerde gegevens.
Het design is afgekeken van een GT2 race auto dat meedeed in de GT Championship in 1997. De body is geheel gebouwd van aluminium platen die geplakt of vastgepopt zitten. Aluminium zit ook in de vering en op andere plekken zodat het totaalgewicht van de auto maar 1.000kg is.
Hier trouwens een prototype van de Aero 8

Autoblog.nl wist te vertellen dat Morgan een uniek exemplaar van de Aero 8 heeft geconstrueerd speciaal voor een klant, Prins Eric I. Sturdza. Het is uniek en ik las ergens dat het nog nooit eerder is voorgekomen dat een unieke sportwagen speciaal voor iemand is gebouwd. Maar het is wel gevaarlijk oom nooit te zeggen. Deze Aeromax is een coupe versie van de Aero 8. Men schat dat deze man 100.000 pond (145.86 euro) neerlegt voor deze auto. Maar dan had hij ook wel wat eisen; de deuren van de bagageruimte moeten als vleugeldeuren scharnieren, de bagageruimte moest groot genoeg zijn en als aankleding wilde de klant graag hardhout en een speciaal soort leer gebruiken. Verder levert de 4.4L V8 333pk.
Morgan Lifecar, een alternatief
Deze auto is een bijdrage van Morgan in een experiment met auto’s met een brandstofcel. De basis voor deze auto is uiteraard de Aero 8 en moet over 3 jaar uitrollen als een auto die op waterstof loopt. Wat meer informatie is hier en hier te vinden.

Morgan is ook nog bezig met een andere auto. Een gerestylde Aero 8 met wat minder gewicht, anders geplaatste koplampen en een iets vergrootte binnenruimte zal in de toekomst op de markt verschijnen. Verder houdt de auto zijn eigen V8 4,4L BMW blok maar de gewichtsbesparing zorgt voor een verbeterde acceleratie en hij gaat nu in 4,5 sec naar de 100km/u. Autoblog zegt dat hij wat minder scheel kijkt en dat is een stuk beter vind ik. Hier doet autoweek ook z’n zegje over de nieuwe Morgan en hier de autotelegraaf.

Ik vind deze beter dan de oude Aero, qua uiterlijk. Weer een beetje terug naar het oude model. Hier een specificatie van de fabrikant.Aero 8 Facelift Mensen die meer over Morgan willen weten en misschien zelfs wel eentje rijden kunnen natuurlijk altijd terecht op de site van de Morgan Sports Car Club Holland. Hoewel ik er zelf geen lid ben heb ik het wel geraadpleegd als bron voor dit artikel net als de Engelse variant en vele kranten artikelen. Klik hier en daar op de woorden om meer informatie te vinden.