Een frontale foto in Sclayn met Jan achter het stuurOoit is de Iltis ontwikkeld als legervoertuig, maar hij is ook als een civiel voertuig beschikbaar geweest. Helaas heeft de hoge aanschafprijs in Nederland hem een onbekende gehouden bij het grote publiek. Wel is er een Iltis club die met elkaar een groot aantal voertuigen hebben rijden en regelmatig de uitdaging opzoekt. In Duitsland, België en Canada hadden diens defensie er veel van en er zijn er zelfs nog een aantal in actieve dienst.. De Iltis is ook onder licentie gemaakt en heet dan plotseling de Canadese 4×4 van het bedrijf “Bombardier”. Het is vreemd dat dit voertuig in Nederland zo weinig vaste voet kan zetten, want het is een leuke auto met een heleboel mogelijkheden, op dit moment is er wel handel in België en Duitsland. Vervangingsonderdelen zijn slechts bij enkele handelaren te krijgen en soms kan je beter dus beter je heil zoeken in België of Duitsland en veelal is de Nederlandse importeur van Volkswagen niet erg behulpzaam in je zoektocht.

De Volkswagen 183 Iltis is eigenlijk een wat spartaanse Volkswagen Golf. Het rijdt enorm gemakkelijk, zowel op de (snel)weg als in het terrein. In de 4X4 stand en de sper rijd je niet gemakkelijk vast in zwaar terrein. Het is een zeer toegankelijk voertuigje. Er zit een vaste rolbar in en deze is uniek voor legerjeeps, de Iltis is er een heel stuk veiliger door dan soortgelijke voertuigjes en het chassis maakt hem erg robust.

In België besloot de regering tot een aanschaf van 2500 Iltis Jeeps waarbij het chassis en het koetswerk werd door Valcourt in Québec vervaardigd, terwijl de rest door Volkswagen in de oude Citroen werkplaatsen in Vorst geleverd zou worden. Geen enkel ander voertuig in het Belgisch leger zou zo zwaar gebruikt en afgemat worden dan de Iltis Jeep. Nagenoeg alle eenheden van de Landmacht en Luchtmacht werden met dit all-terrain voertuig uitgerust. Voor het leger zijn belangrijkste troeven van de Iltis; de luchtmobiele capaciteiten (het voertuig kan zowel door een C-130H als een helikopter getransporteerd worden) Het voertuig kan zelfs op een speciale palet geplaatst worden en met een parachute afgeworpen worden uit het cargocompartiment van een vliegtuig. De Iltis wordt in talrijke varianten door het leger gebruikt en heeft met een trekhaak de voorziening om speciale aanhangwagens te vervoeren.Via de Brigade Para-Commando kwam de Iltis in de belangstelling bij het grote publiek. het voertuig werd al dan niet succesvol ingezet tijdens buitenlandse operaties; Zaïre, Somalië, Rwanda, Ex-Joegoslavië… Door middel van de goed uitgeruste bank achteraan kan er ook een (beperkte) hoeveelheid aan materiaal vervoerd worden. Zo kan bijvoorbeeld een ruimte beschikbaar gemaakt worden voor een BAMS radio, zijn versterker en de batterij.Vooraan is er plaats om een FN MAG machinegeweer te plaatsen. Maar er bestaat ook een mogelijkheid om het voertuig met een MILAN anti-tankwapen uit te rusten (op de stalen veiligheidsbeugel), inclusief 3 reservecontainers met missiles.

Met een leeggewicht weegt de Iltis ‘nauwelijks’ 1550 kg en de nuttige lading bedraagt 550 kg en er kunnen er 4 personen in plaats nemen. Het voertuig is tamelijk klein, maar zeer robuust! Het door Valcourt vervaardigde koetswerk bestaat uit gestampt staal en is voorzien van een veligheidsbeugel, die de inzittenden beschermt tegen mogelijke ongelukken. De motor levert 75 pk en het loopt op gewone benzine waarmee het voertuig hiermee een snelheid van ruim 130 km/u haalt in continu 4×4 aandrijving.

De eenvoudige wijze waarop hij gebouwd is maakt dat je gemakkelijk kunt zien wat er goed en wat er minder goed is. Na aanschaf zul je niet gemakkelijk geconfronteerd worden door verborgen gebreken. De standaard carrosorie is verzinkt waardoor roest weinig voorkomt. Hij heeft wel wat plekkies waar roest vaak ontstaat doordat door het puntlassen de zinklaag wordt aangetast (Bij de jerry-can, vlak voor de voorstoelen op de boden en bij de instap achter). De beschermplaat die voor de accu’s zit (achterin) kun je gebruiken bij het doorwaden. Deze beschermplaat kun je voor de grill plaatsen om te voorkomen dat een een stroom modder in de grill komt. Deze modder zou de koeling ernstig verstoren.

Nog wat details;
Er zit een 4-takt 0,7L 4-cylinder benzine motor in met een vermogen van 75pk. Hij kan 85liter bij zich dragen in de brandstoftank. Het heeft een 4-versnellingsbak en de vooras kan tijdens het rijden uitschakelbaar. Op beiden assen zit een sper en hij heeft voor en achter onafhankelijke wielophanging. Met een gewicht van 1550kg kan hij een topsnelheid van ongeveer 155km/u halen. Zijdelings kan hij op een hellingshoek van maximaal 40% (22graden) op zijn wielen blijven staan, maar als hij er loodrecht op staat minstens 77% en dat is (66graden).