Motor: cardan is versleten…

*UPDATE* Intussen zijn de cardan problemen aan mijn motor gerepareerd door de motorgarage Bruurs in Noord-Scharwoude. De kosten waren gelukkig vergelijkbaar met de alternatieve methode die hier onder beschreven wordt.


Police bike in CambridgeVertelde ik ongeveer 3 maanden geleden trots dat ik een mooie BMW K 100 LT tweedehands had gekocht, lijkt het even alsof het het toch allemaal uit loopt op een teleurstelling. Vorige maand heb ik mijn motor weggebracht voor een grote beurt, ik had weinig vertrouwen in de vorige eigenaar en alles mocht wel even nagekeken worden. Ik bracht hem naar Motor Houtrust en ze hebben er goed naar gekeken! Uitgedroogde en gescheurde carter-ontluchting-slang is vervangen, een aantal zaken die los zaten zijn weer vast gezet, de carterpan die niet deugdelijk bevestigd was is weer goed vastgezet en nog veel en veel meer. Uiteindelijk moest ik een rekening betalen van ruim 900 euro! Dat is even slikken, maar het is fijn om nu een betrouwbare motor te berijden. Ze vonden alleen nog een ander puntje dat ze niet ongevraagd repareren.

De vertanding, splines of spiebanen van de cardan aandrijving zijn in principe versleten en moeten vervangen worden. Dit klusje kost bijna ruim 1.700 euro. Dat is even slikken en de moed zakte even in mijn schoenen. Verder vonden ze het een mooie motor en wisten ze me te vertellen dat hij in een vorig leven als politie motor diende in Engeland.

Cardan as, geanimeerdWat is er precies stuk? Bij fietsen en veel motoren wordt het achterwiel aangedreven met een ketting. Ergens van voren duw je de trappers rond of laat je een tandwiel ronddraaien door een motor en door een ketting wordt dit overgebracht op je wiel. Het principe van een cardan aandrijving is in principe hetzelfde, de ketting is echter vervangen door een asje. Een ijzeren staaf geeft de beweging door naar het achterwiel. Een aantal voordelen zijn: Laag onderhoud en je hoeft niet steeds je ketting te smeren. Een nadeel is wel dat à ls het stuk is, de reparatie een stuk prijziger is. Daarnaast heb je wat vermogensverlies met een cardan-aandrijving, iets wat sommige mensen verwaarlozen omdat een niet perfect onderhouden ketting ook vermogensverlies oplevert.

De versleten vertandingEen dure reparatie, wat nu? Na een zoektocht op internet ontdekte ik dat dit een vaak voorkomende kwaal is voor dit type motor als de tandwielen aan het begin en einde van de cardanas niet goed gesmeerd worden. Door de vering schuift de cardanas in en uit en als de delen niet goed gesmeerd zijn dan slijten ze overmatig. Bij een koop van een motor is dit moeilijk te controleren, dus je moet altijd maar hopen dat het goed onderhouden is. Het beste is natuurlijk dat je het ter plekke controleert als de verkoper wat geduld heeft en je de kennis hebt om het uit elkaar te halen. Al met al kost het een uurtje om te checken.

Motor Houtrust wil het goed en origineel maken. Bij elkaar kosten de onderdelen al 1.200 euro en dan is alles weer perfect in orde. Als ik op het BMW K-serie forum kijk is er ook de mogelijkheid om de cardanas te reviseren. Een bedrijf met de toepasselijke naam ‘De Hobbyist‘ staat er om bekend dat ze je cardanas innemen en er nieuwe vertandingen op zetten. Dit betekent echter wel dat je hem zelf moet uitbouwen, wegbrengen, ophalen en weer in moet bouwen. Het schijnt een eenvoudig klusje te zijn, maar toch…  Hier zie je wat ervaringen:

Als ik dit filmpje hier zie, dan moet het héél eenvoudig zijn, deze man legt van A – Z uit waar het fout gaat met dit ontwerp van BMW met de K-series en hoe hij het gerepareerd heeft. Er is overigens een verschil in cardanassen gedurende de looptijd van de motor:

Eerste model K100 2v —> monolever, cardanas met één kruiskoppeling
Tweede model K100 2v —> monolever cardanas met één kruiskoppeling, nu met meer spiebanen voor langere levensduur
Model K100 4V —> paralever, cardanas met twee kruiskoppelingen, zelfde aantal spiebanen als het tweede 2v model

aldus Paul_K op het BMW K-series forum.

Vooralsnog ga ik er niets aan doen. Ik ga eerst een tijdje naar Oostenrijk en kom wel weer in de lente terug en dan ga ik er wat aan doen. Als ik een beetje hulp heb van een handige vriend zou ik dit in 8 uurtjes kunnen fixen. 3 uur uitbouwen, daarna wegbrengen en de cardan aandrijving laten repareren en daarna 2 uur schoonmaken en weer 3 uur inbouwen. En dan wordt het kostenplaatje waarschijnlijk rond de 600 euro.

Als mensen via Google op deze blog-post terecht komt, hier heb je wat handige links voor BMW onderdelen.

De tekening van de cardan is gemaakt door en voor Wikipedia – bron.
De foto van de versleten spiebanen komt van het BMW K-serie forum.