Nieuwe motor: BMW K 100 LT

De BMW motor in ZandvoortIn november vorig jaar riep ik trots na een lange stilte: Weer een motor gekocht. Het was fijn om weer motor te rijden! Om allerlei redenen en een aantal weken sneeuw en moest ik hem laten staan. Vanaf mei heb ik de schade ingehaald en iets van 6750 kilometer met mijn klassieke brik gereden. Omdat de motor oud was en wat klein voor mijn enorme postuur keek ik voorzichtig toch wat om me heen naar alternatieven.

BMW?
In Zandvoort stond een mooie BMW (zie rechtsboven met “te koop” bordje) en ik stuurde meteen een SMS. Het antwoord bevatte een bedrag van 2.350 euro en dat viel toch iets buiten mijn budget. Ik probeerde een tegenbod en ik moet nu nog steeds antwoord krijgen. Kirsten bladerde eens door Marktplaats en vond een aantal BMW’s die een bedrag onder de 2.000 euro moesten opbrengen. De meesten waren nog uitgerust met top- en zijkoffers ook. Na een beetje mailen had ze ineens een interessant bod voor een motor in Nijmegen. Op de dag voor de kermis reden we de 200 km naar het Zuiden om een kijkje te nemen, op 1 motor. Kirsten twitterde, “facebookte” en sliep achterop terwijl ik pogingen deed om de boetes zo laag mogelijk te houden.

ProefritjeMotor in de schuur..In Nijmegen treffen we een motor in een schuur tussen de rommel. Het is een mooie motor alhoewel hij er wel gebruikt uit ziet. Ik rijd hem achteruit naar buiten en we bekijken hem een beetje in de zon. Tijdens een kort proefritje rijdt op zich prima. Hij rijdt wel totaal dan mijn oude motor…. Na wat wikken, wegen en daarna overschrijven in het TNT postkantoor rijd ik op mijn nieuwe motor weer terug naar de aankomende kermis.

Een vorst
Het rijdt heel fijn een BMW. Het rijdt alsof ik een vorst ben en ik op mijn troon zit vrijwel windvrij achter een scherm. Dit heeft zowel voordelen als nadelen. Met regen of koude wind zit ik lekker verborgen tegen de vervelende invloeden. Met warm weer wordt de afwezigheid van rijwind wel weer gemist. Als je in het zonnetje in de je motor pak zit warm je aardig op zonder het frisse windje. Verder is het de duurste motor die ik ooit heb gekocht en het is ook zwaarste. De eerste bochten moest ik nog aardig wennen. Na een paar dagen rijden lukt het al om mijn schoen aan de grond te rijden, dus de rest zal nog wel volgen.

Ik kreeg van een collega wel een grappig mailtje toegestuurd toen ik vertelde dat ik een nieuwe motor had. Iets in zijn toon zegt me dat ik een goede keus heb gemaakt 🙂

Dag Floris.

Wat een geluk dat ik nooit jaloers ben. Nee hoor, echt niet, zelfs ook niet op iemand die net een schoonheid van een BMW heeft gekocht – precies het model dat ik al jaren zou willen hebben – en helemaal niet als-ie er ook nog eens mee naar Berlijn gaat. Trouwens, je kunt zo zien dat ik niet sterf van afgunst, want die rook komt niet uit m’n oren maar uit m’n shaggie, en ik hang werkelijk niet bloederig uiteengespat van nijd aan het plafond.

Van harte gefeliciteerd dus, met je prachtmotor! Wees er zuinig op. De boetes voor hardrijden vallen wel mee in Duitsland (mij kostte 50 km in een 30 km-zone slechts € 35,00), maar het wegdek is soms een beetje erg hard. Daar staat tegenover dat ze in de buurt van Erfurt ongewoon lekkere Thüringer Bratwurst verkopen. Als je inderdaad gaat, krijg ik vast wel een foto van Floris + Fiets onder de Brandenburger Tor. Ja toch?

Veel fijne kilometers gewenst van Erik.

Details van de motor
BMW K100 motorSommige mensen willen altijd harde feiten horen als het om een motor gaat, dus die zal ik nog even opsommen.

  • Oorspronkelijk komt hij uit Engeland. Daar is hij op 7 maart 1991 ingevoerd en op 3 september 1996 werd hij voor het eerst in Nederland geregistreerd.
  • Het is een BMW K 100 LT. Deze afkorting staat voor Luxus Tourer en is de luxe variant en later opvolger van de RT (Reise Tourer).  Dat merk je vooral in de opties die rijkelijk aanwezig zijn en een verhoogd windscherm.
  • De motorinhoud is 987cc, wat afgerond neerkomt op 1000cc. Hij levert een vermogen van 90 pk bij 8.000 toeren met een 8-klepper, watergekoelde 4-cylinder. Het is een bijzonder blok omdat het als eerste brandstofinjectie had en met liggende cilinders is uitgerust. De kop kan er af zonder dat de motor uitgebouwd hoeft te worden.
  • Hij weegt met een volle tank + lege koffer ongeveer 283 kg en een volle tank krijg je door 22 liter benzine er in te proppen. Met de 22 liter kan je 220 mijlen rijden, voor de vlugge rekenaar is dat: 352 kilometer. Hij verbruikt ongeveer 1 liter benzine op ietsje meer dan 10 mijl. Uhm, hij verbruikt ongeveer 1 liter benzine op 16,5km
  • Hij gaat volgens de fabriek (en volgens een klein testje van mij) niet harder dan 210 kilometer per uur en als je een beetje je best doet zit je in 4,1 seconden op de 100km/uur.
  • Hij is uitgerust met een Nivomat-veersysteem wat de vering automatisch aanpast aan de belading wat ten goede komt voor het weggedrag.
  • Er zijn er tussen 1986-1991 14.899 exemplaren van de productieband bij BMW gerold. Dit zou betekenen dat mijn motor één van de laatste K 100 LT exemplaren is.

Ouwe lul
BMW motorMensen roepen nog wel eens dat enkel ouwe lullen op de BMW rijden. Ik kan het me voorstellen omdat het niet de goedkoopste motoren zijn. Zo hoef je nooit een aantrekkelijke jonge knul te verwachten in een dure cabrio. (BMW 6 serie cabrio, Porsche cabrio of Volvo C70)

Hier ben ik, Floris, om dat taboe van ouwe lullen te verbreken. Ik ben alweer 32 (in 2011 dan) en ik rij BMW en ik ben niet bang om het toe te geven. Get over it!
Ik las dit trouwens van een ene Arie op een website.

Ik ben op mijn 29e opeen bmw gaan rijden en nu ik inmiddels 48 ben rijd ik nog steeds op een bmw.Wat dat rustig rijden betreft: dat valt ook wel mee. Ik heb ooit een bekeurinkje gehad omdat ik 94km te hard reed. (jeugdzonde, verstand komt met de jaren)

De toekomst
Blijf ik de rest van mijn leven op deze motor rijden? Nee, ik verwacht het niet, alhoewel ik wel van plan ben er aardig wat kilometers in te steken. Mijn droom ligt nog steeds bij de BMW R1200 GS Adventure. Woensdag stond ik naast eentje bij het stoplicht en kon ze mooi vergelijken. Hij is net wat hoger, een stuk luxer, een stuk sportiever en ahum een stuk sneller. Maar het scheelt wellicht dat er een motoragent op zat, deze mannen kunnen aardig motorrijden.

Wat meer foto’s voor de gegadigden

Eerdere blogs
Een greep uit wat oude blog-posts:
21 juli 2011 – Het gevaar van motorrijden
25 juni 2011 – Motorrijden? Nee, ik ken mezelf…
25 juni 2011 – BMW R1200 GS Adventure
20 juni 2011 – Long way… dinges!
11 mei 2011 – Auto is weg… Lang leve de motor!
9 nov 2010 – Weer een motor gekocht
15 okt 2008 – Opmerkelijke motorkunsten

En nog meer blog-posts uit een ver(der) motorverleden:
23 mei 2005 – Zwaaien of niet zwaaien, that is the question
21 jan 2005 – Motor is weg, lang leven de auto
30 dec 2004 – Motorrijden is…
14 oct 2004 – Boem…… au… (gevallen met de motor)